12/08/2020

Amazonas brænder igen

Igen i år æder flammerne sig igennem Amazonas-regnskoven og tager sjældne planter, vigtige træer og truede dyr med sig.

På en enkelt dag i sidste måned blev der registreret flere end 1000 brande i Amazonas-regnskoven. Det er det højeste antal brande registreret på én dag i 15 år. Men de sørgelige rekorder stopper ikke her. Det samlede antal brande i juli måned steg markant fra sidste år, og eksperter frygter det værste for de millioner af arter og de mange mennesker, der lever i og af regnskoven.

Læs de nyeste tal her.

Når regnskoven brænder, så forsvinder der meget mere end træer. Regnskoven er hjem for 1 ud af 10 af alle kendte dyrearter på jorden, heriblandt jaguaren, den lyserøde floddelfin, dovendyret og mange flere arter, som vi endnu har til gode at opdage. Samtidig er Amazonas-regnskoven et af klodens bedste forsvar mod klimaforandringer.

Vi skal slukke flammerne her og nu og på sigt genplante den tabte skov, så et af klodens vigtigste naturområder ikke går op i flammer.

Jordens lunger brænder

Amazonas strækker sig over otte lande på det sydamerikanske kontinent – Brasilien, Bolivia, Peru, Ecuador, Columbia, Venezuela, Guyana og Surinam. Regnskoven bliver kaldt for Jordens lunger, fordi de optager store mængder kuldioxid. Vi er afhængige af Amazonas-regnskoven i kampen mod klimakrisen. Men regnskoven er hårdt udfordret grundet tiltagende skovbrande og afskovning.

I regnskoven finder du

• 40.000 forskellige plantearter
  • 2.4000 forskellige fiskearter
  • Mere 370 arter af reptiler

Biodiversiteten i Amazonas-regnskoven er afgørende for hele verden. Den store mangfoldighed af dyre- og plantearter kan ikke findes andre steder i verden. WWF arbejder for at beskytte Amazonas og dens rige dyreliv mod skovbrande og afskovning.

Læs mere om vores kamp i Amazonas her.

Bliv Naturvogter og støt vores arbejde.