12/08/2020

Amazonas brænder igen

Igen i år æder flammerne sig igennem Amazonas-regnskoven og tager sjældne planter, vigtige træer og truede dyr med sig

På en enkelt dag i sidste måned blev der registreret flere end 1000 brande i Amazonas-regnskoven. Det er det højeste antal brande registreret på én dag i 15 år. Men de sørgelige rekorder stopper ikke her. Det samlede antal brande i juli måned steg markant fra sidste år, og eksperter frygter det værste for de millioner af arter og de mange mennesker, der lever i og af regnskoven.

Når regnskoven brænder, så forsvinder der meget mere end træer. Amazonas-regnskoven er hjem for 1 ud af 10 af alle kendte dyrearter på jorden, heriblandt jaguaren, den lyserøde floddelfin, dovendyret og mange flere arter, som vi endnu har til gode at opdage. Samtidig er Amazonas-regnskoven et af klodens bedste forsvar mod klimaforandringer.

Vi skal slukke flammerne her og nu og på sigt genplante den tabte skov, så et af klodens vigtigste naturområder ikke går op i flammer.

Læs mere om vores kamp i Amazonas og hvordan du kan støtte her.