Bruger kunsten som klima-opråb | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 27 oktober 2015   |
Model af skulpturen 'Unbearable' der bliver udstillet i Paris til COP21
© Galleri Galschiøt
Den verdenskendte danske kunstner Jens Galschiøt bruger i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden sin kunst til at råbe politikerne op til COP21 i Paris

Når politikere, NGO’er, virksomheder og mange andre mødes i Paris til COP21, vil de blive mødt af en dramatisk skulptur.

Skulpturen, der er resultatet af et samarbejde mellem den verdenskendte kunstner Jens Galschiøt og WWF Verdensnaturfonden, viser en graf over ophobningen af CO2 i atmosfæren siden før industrialiseringen. Grafen stiger så eksplosivt, at den til sidst går nærmest lodret mod himlen og på toppen af grafen hænger en isbjørn, som bliver spiddet af menneskets udledning af CO2.

- Budskabet er ikke til at overse: Mennesket skaber klimaproblemerne. Og klimaforandringerne truer verdens natur og dyr – heriblandt isbjørnen, siger John Nordbo, klima- og miljøchef i WWF Verdensnaturfonden, der deltager i klimakonferencen.

Kunstneren bag skulpturen påpeger, at skulpturen også handler om mere end isbjørne:

- Det er jo helt absurd og næsten tragikomisk at spidde en isbjørn på en klimagraf. Men netop det tragikomiske gør, at budskabet bliver lettere at tage ind og man lettere husker symbolet. Men på en måde, kunne det ligeså godt have været en sydhavs-ø eller en klimaflygtning, der blev spiddet på grafen.

Titlen på skulpturen er ’Unbearable’ – ubærligt på dansk – og håbet er, at den minder deltagerne til COP21 om, hvad er på spil. Og at verdens politikere derfor vedtager en global, bindende klimaaftale, der begrænser den globale opvarmning.

- Politikerne skal tage deres ansvar alvorligt og være mere modige, siger Jens Galschiøt og fortsætter:

- For eksempel ved at være ærlige omkring de kæmpe klimaproblemer, vi står over for. Det kan godt være, at der er flere vælgere i at sige, at vi bare skal fortsætte forbrugerlivsstilen som tidligere, men når ingen tager nogle seriøse standpunkter, ender det med at gå rigtigt galt. Og det kommer til at gå ud over vores børn og børnebørn.
Læs det fulde interview med Galschiøt her.

Blå bog Jens Galschiøt
  • Født 1954
  • Kendt for skulpturinstallation opsat i hele verden, som blandt andet Skamstøtten, Survival of the Fattest, Min indre svinehund og Fundamentalism
  • Grundlægger af AIDOH – Art in Defense of Humanism