Støt WWF ved at købe fisk hos IKEA | WWF Denmark

Støt WWF ved at købe fisk hos IKEA

Nyhed lagt på den 25 april 2016   |
tlantic salmons (Salmo salar) in a fishfarm. Ryfylke, Norway.
© Erling Svensen / WWF
Fra i dag til og med 4. juni 2016 donerer IKEA Danmark fem kroner til WWF hver gang en kunde køber en menu eller en vare med fisk eller skaldyr i et af IKEAs fem danske varehuse.

Der sker som led i IKEA-kampagnen ’Fisk for fremtiden’ – udviklet i samarbejdet med WWF Verdensnaturfonden. Med kampagnen sætter IKEA fokus på bæredygtigt fiskeri og ansvarligt opdræt af fisk og skaldyr.

I tråd med WWF’s anbefalinger sælger IKEA udelukkende MSC og ASC-certificerede fisk og skaldyr i sine varehuse rundt om i verden.

- Det er fantastisk at et stort firma som IKEA nu sætter fokus på mere bæredygtige fisk og skaldyr. For havet er i krise – over alt på kloden. Der foregår et betydeligt overfiskeri og vi forurener verdenshavene i stor stil. Både industrien, landbruget og os som forbrugere forurener havene med næringsstoffer, kemikalier og affald af en hver slags – ikke mindst plastic. Klimaforandringerne går også hårdt ud over oceanerne, siger WWF Verdensnaturfondens generalsekretær Gitte Seeberg.

- Med kampagnen ønsker vi, udover at rette fokus på de udfordringer, verdens have står overfor, og vores indsats i forhold til kun at sælge certificerede fisk og skaldyr, også at fortælle om vores langvarige samarbejde med WWF. Samarbejdet indebærer blandt andet udvikling af vores retningslinjer for mere bæredygtig skovdrift og for mere bæredygtig bomuldsdyrkning. For IKEA er det meget værdifuldt og vigtigt, at samarbejde med organisationer som WWF, som kan hjælpe os til hele tiden at forbedre vores måder at gøre tingene på. Det er vi stolte af at kunne fortælle mere om med denne kampagne, siger Jonas Engberg, Sustianability Manager i IKEA.

Gå efter mærkerne MSC & ASC
Når du som forbruger vælger MSC- og ASC-mærkede fisk og skaldyr er du med til at passe på fiskebestandene og miljøet.

MSC – Marine Stewardship Council – bidrager med deres miljømærkning og certificeringsprogram til verdenshavenes sundhed ved at anderkende og belønne bæredygtigt fiskeri. Det er en miljømærkning af fisk – og det er din bedste garanti for bæredygtighed.

WWF var med til at etablere ordningen tilbage i 1997.

ASC – Aquaculture Stewardship Council – bidrager til at fremme et renere og mere ansvarligt fiskeopdræt, beskyttelse af vandmiljøet, forbedrede arbejdstagerrettigheder og lokaludvikling. Når akvakultur foregår ansvarligt, kan det være en af de mest bæredygtige måder at brødføde verden med kødprotein på, og det er derfor afgørende at minimere de negative indvirkninger på miljøet.  Det hjælper ASC-ordningen netop med til.

WWF var med til at etablere ASC-ordningen tilbage i 2009.

- Jeg glæder mig over, at IKEA med kampagnen sætter fokus på ASC- og MSC-mærkerne. Når flere danskere kender til mærkerne, og går efter dem, når de skal købe ind, så er vi alle sammen med til at passe bedre på vores jordklode. Når vi køber mere bæredygtige varer, er vi samtidig med til at leve op til de nye FN Verdensmål for bæredygtig udvikling, særligt mål nr. 12 om at sikre mere bæredygtigt forbrugs- og produktionsmønstre. I den sammenhæng er IKEA-intiativet meget velkomment, siger Gitte Seeberg.

tlantic salmons (Salmo salar) in a fishfarm. Ryfylke, Norway.