Rekordmange konflikter mellem isbjørne og grønlændere | WWF Denmark

Rekordmange konflikter mellem isbjørne og grønlændere

Nyhed lagt på den 28 april 2016   |
Isbjørne kommer tæt på i Kap Tobin - tæt ved Ittoqqortoormiit
© Charlotte M. Moshøj/WWF
Den smeltende havis får flere isbjørne end nogensinde til at trænge ind i grønlandske byer, viser optælling. WWF’s isbjørnepatrulje forventer endnu en sørgelig rekord til sommer

Situationen er særlig kritisk i den østgrønlandske by Ittoqqortoormiit, hvor WWF Verdensnaturfonden derfor har startet en patrulje, der skal sikre at byen er isbjørnefri. WWF’s optælling fra patruljens første sæson viser, at byen fik langt flere isbjørnebesøg end nogensinde før.

- På bare tre måneder har patruljens folk ansigt til ansigt med de nærgående rovdyr flere end 20 gange. Det er dobbelt så mange isbjørne-konflikter som hele Grønland oplevede i 2012, oplyser Kaare Winther Hansen, projektkoordinator og biolog hos WWF Verdensnaturfonden i Grønland.

De ubudne gæster er blevet flere og flere i takt med, at klimaforandringerne har fået den arktiske havis til at skrumpe. Det tvinger isbjørnene på land i længere tid, og i deres søgen efter mad går de ind i byerne i Grønland.

De sultne bjørne har skabt stor utryghed blandt borgerne i den lille by med under 400 indbyggere, som frygter at møde det livsfarlige dyr på vej til skole eller arbejde. Isbjørnepatruljen, som drives sammen med lokalsamfundet, afpatruljerer derfor dagligt byen i de mest kritiske måneder og jager bjørne væk for at undgå at skyde dem.

Samtidig med at temperaturerne stiger og havisen svinder, er antallet af isbjørne skudt i selvforsvar nemlig også vokset. 2014 blev rekord-år med mindst 12 nedlagte bjørne i Grønland. Isbjørnepatruljen forsøger at nedbringe dette antal.

Klimaforandringer skaber forventning om endnu flere konflikter

Men WWF regner med endnu flere bjørnebesøg den kommende sommer:

- Vi har haft en vinter med ekstremt lidt havis og tidligt isopbrud, og vi forventer derfor en ny rekord denne sæson. Så lige nu har vi travlt med at forberede og udstyre patruljen. Det er jo langt fra et ufarligt job, fortæller Kaare Winther Hansen.

Patruljen vil i år bl.a. bruge gummikugler, signallys og et ATV-køretøj til at skræmme bjørnene væk fra byen.

- Vi kan se, at isbjørnepatruljen både gavner lokalbefolkningen og isbjørne-bestanden. Så lige nu overvejer vi at udbrede konceptet til flere byer i Grønland, hvor vi desværre ved, at samme problem er i vækst, siger Kaare Winther Hansen videre.

Men isbjørnepatruljen er desværre kun symptombehandling, påpeger generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden Gitte Seeberg.

- Problemets kerne er klimaforandringerne, som vi bør gøre vores absolut ypperste for at bremse. Når den danske regering fra dag ét har droslet ned på klimaambitionerne og fortsat gør det, er det svært at tro på, at den tager problemet rigtig alvorligt. Desværre mærkes klimaforandringernes konsekvenser langt tydeligere i den nordlige del af Rigsfællesskabet end på Christiansborg.

Fakta:
  • Der er mellem 22.000 og 31.000 isbjørne på verdensplan, og isbjørnen er af IUCN klassificeret som ”sårbar”.
  • Grønland er hjemsted for ca. 2.200 isbjørne på vestkysten, mens antallet på østkysten ikke kendes.
  • Hvis de nuværende opvarmningstendenser fortsætter med samme styrke, vil isbjørnen ifølge forskere være udryddelsestruet inden for de kommende 100 år.
  • Den grønlandske isbjørnepatrulje er delvis finansieret af bidrag fra privatpersoner, der støtter WWF.

Støt WWF's arbejde for isbjørnene: Bliv Isbjørn- og Klimapartner nu
Isbjørne kommer tæt på i Kap Tobin - tæt ved Ittoqqortoormiit