Bomuldsrester omdannet til unikke produkter | WWF Denmark

Bomuldsrester omdannet til unikke produkter

Nyhed lagt på den 20 juni 2017   |
Fra Place de Bleu's systue på Rentemestervej i Københavns nordvest-kvarter.
© IKEA Danmark
Sammen med WWF Verdensnaturfonden skyder IKEA sommeren i gang med en eksklusiv kollektion af produkter lavet af bomuldsrester fra IKEAs produktionsenhed

Den social-økonomiske virksomhed Place de Bleu har i samarbejde med IKEA designet og udviklet 10.000 produkter, som alle er unikke. Kollektionen er lavet af IKEAs egne stofrester og består af forklæder, pudebetræk, brødkurve og tasker. For hvert produkt IKEA sælger, går der en donation til WWF’s arbejde for en bæredygtig fremtid.

Med denne kollektion går IKEA og WWF Verdensnaturfonden sammen om at sætte fokus på cirkulær økonomi, der handler om at fremstille langtidsholdbare produkter og genanvende så mange ressourcer som muligt.

Kampagnen er en del af det mangeårige samarbejde mellem IKEA og WWF. Siden 2002 har WWF og den svenske møbel- og livsstilsgigant samarbejdet. Både IKEA og WWF ønsker at udvikle og udbrede ansvarlig og bæredygtig udnyttelse af naturens ressourcer, og derfor samarbejder parterne om klima, bomuld, skovdrift og vand.

Et godt partnerskab
- Vi er meget glade for vores mangeårige samarbejde med IKEA. Cirkulær økonomi er et vigtigt element i at spare på - og genbruge jordens ressourcer. Vi håber, at samarbejdet kan være med til at øge bevidstheden hos forbrugerne om genanvendelse af materialer. Samtidig får de mulighed for at træffe et bæredygtigt valg, når de handler, siger WWF Verdensnaturfondens generalsekretær, Bo Øksnebjerg.

Du kan købe de unikke genbrugsprodukter fra 16. juni til 23. juli 2017 eller så længe lager haves i IKEAs fem danske varehuse.

IKEA i tal
  • 5 varehuse i Danmark og et nyt på vej
  • 2500 ansatte
  • 10,5 mio. besøgende i varehusene per år
  • 31,1 mio. besøgende på www.ikea.dk per år
  • Omsætning i finansåret 2016: 3,95 mia. kr.

Om Place de Bleu
  • Place de Bleu har eksisteret siden februar 2010 og har til formål at uddanne og beskæftige marginaliserede indvandrerkvinder, der ellers har svært ved at få fodfæste på det danske arbejdsmarked
  • Place de Bleu blev etableret på initiativ af tre væresteder for indvandrerkvinder på Nørrebro og København NV, Indvandrer Kvindecentret, Kringlebakken og FAKTI
  • Place de Bleu tæller i dag 12 ansatte på ordinære hhv. fleksible vilkår samt 15 kvinder i forskellige former for beskæftigelsesindsats eller som frivillige
  • Place de Bleu’s produkter forhandles i et eksklusivt udvalg af møbel- og designbutikker både i Danmark og i udlandet og har egen systue og butik på Rentemestervej i Københavns nordvest-kvarter.

Fra Place de Bleu's systue på Rentemestervej i Københavns nordvest-kvarter.
© IKEA Danmark Forstør
WWF Verdensnaturfondens og IKEA Danmarks fælles partnerskabs-logo.