Sæler dør i spøgelsesnet | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 20 august 2017   |
En sæl er druknet i et spøgelsesnet
© William Hemberg
Tabte fiskenet dræber dyr under vandet. Nye billeder viser sæler, der er druknet, fordi de er blevet viklet ind i fiskeres efterladte spøgelsesnet. WWF vil have dødsfælderne fjernet fra havbunden.

Det sker, at fiskere mister deres fiskenet, når de fisker. Et trawl kan f.eks. sidde uhjælpeligt fast på bunden eller i et gammelt skibsvrag, og må skæres frit. Det falder til bunden, men selvom nettet forsvinder fra overfladen, er problemet ikke væk. Nede i havet fortsætter nettene med at fiske i mange år. Fisk, fugle og sæler fanges i dødsfælderne og dør.

- Det er en fuldstændig unødvendig død, der overgår de her mange dyr. De sidder fast i fiskernes efterladte spøgelsesnet og drukner eller sulter ihjel. Jeg har selv dykket i danske farvande og set, at der er spøgelsesnet over det hele dernede. Nettene fisker og dræber dyrene helt uden grund nede i mørket, siger generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, Bo Øksnebjerg.

Fiskerne har pligt til at indberette tabte fiskeredskaber, men myndighederne har ikke registreret et eneste spøgelsesnet.

- De net, vi finder i havet, er ofte helt friske. De er tabt for nyligt, så vi ved, at problemet er aktuelt. Derfor undrer det mig selvfølgelig rigtig meget, at fiskerne ikke har indrapporteret et eneste tabt trawl i Danmark. Det krævede kun en dykkerdragt og et go-pro kamera for os at dokumentere, at havet er fyldt med dem, siger Bo Øksnebjerg, der selv har været nede på havbunden og dokumentere de mange net sammen med professionelle dykkere.

Det er uforpligtende for fiskerne at indberette tabte fiskeredskaber til myndighederne. Der bliver ikke udstedt en bøde eller stillet krav til oprensning. Alligevel ligger der tonsvis af spøgelsesnet og fisker unødvendigt i de danske have.

- Danmark er langt bagud, når det kommer til at passe bedre på vores havmiljø og de dyr, der lever i havet. Vores nabolande har styr på deres tabte fiskeredskaber, og i Norge fjerner myndighederne nettene fra havbunden, når fiskerne indberetter spøgelsesnet. Vi skal have de danske politikere på banen. Sælerne og de andre dyr skal ikke dø forgæves, siger Bo Øksnebjerg.

Nettene holder 400-600 år i havets dyb, og udgør også et miljømæssigt problem, fordi de afgiver plastik, når de forvitrer. De mikroskopiske plastikstykker fra trawlene ender i vores spisefisk. Undersøgelser fra DTU Aqua viser for eksempel, at 39 % af torskene i Nordsøen har plastik i maven.

Globalt anslår man, at fiskeredskaber udgør hele 10 procent af det samlede plastaffald i havet.

Kontakt
Generalsekretær Bo Øksnebjerg træffes via journalist Cecilie Weinholt på 3176 1200 eller c.weinholt@wwf.dk

En sæl er druknet i et spøgelsesnet
© William Hemberg Forstør
Nettene er tabte, men fisker videre som de rene dødsfælder
© William Hemberg Forstør
Det er både fisk, sæler, fugle og marsvin, som dør på grund af spøgelsesnettene.
© William Hemberg Forstør
De gamle skibsvrag er hjemsted for mange spøgelsesnet og desværre også en masse dyr, der kommer for at spise den mad, der er i nærheden af de gamle vrag.