Hvem vil med på arktisk ekspedition? | WWF Denmark

Hvem vil med på arktisk ekspedition?

Nyhed lagt på den 26 marts 2019   |
© Lee Narraway / Students on Ice
Students on Ice søger igen i år en grønlandsk deltager til årets ekspedition rundt i de nordligste egne af Canada og langs den grønlandske vestkyst.

Med et scholarship giver WWF Verdensnaturfonden en grønlandsk studerende mulighed for at tage med på en uforglemmelig rejse gennem Arktis sammen med 100 andre udvalgte studerende fra hele verden. Ombord er også videnskabsfolk, kunstnere, forfattere, musikere og undervisere.

I år begynder ekspeditionen den 23. juli i Ottawa, og den 7. august er der afsked samme sted når Canadian Museum of Nation sammen med Students on Ice holder en farvel-og-på-gensyn fest for alle studerende og undervisere.  Som deltager fra Grønland inviteres du også til at deltage i Saavittut programmet, der er et to-dages program alene for deltagere fra Nunavut og Grønland. Her lærer du de andre deltagere at kende og bliver klædt på til at vise unge fra hele verden din hjemegn.

Efter et par dage i Ottawa flyver i til Kangerlussuaq, hvor MS Ocean Endeavour venter. Vel ombord sejler i mod nord til Itilleq og videre mod Uummannaq. Herfra sættes kursen tværs over Baffinbugten til Nunavut. Programmet i Nunavut er en blanding af bygdebesøg og fantastiske naturoplevelser. Der er landgang i blandt andet  Mittimatalik, Kinngaarjuk og Aujuittuq, men også besøg i den storsålede Sirmilik National Park. Sejlturen ender i  Qausuittuq, hvorfra I flyver til Ottawa.

Formålet med ekspeditionen er at give de unge indsigt i Arktis’ natur, dyre- og menneskeliv ved at bringe dem helt tæt på.

Sidste år var Gaba Malik Lynge, folkeskoleelev fra Sisimiut, med på turen. Han havde en fantastisk oplevelse, fik set isbjørne i den vilde natur og fik nye venner for livet.

WWF Verdensnaturfonden i Danmark dækker udgifterne for den grønlandske deltager. Ansøgningsfristen for WWF Scholarship er mandag den 29. april kl. 12.00 dansk tid. Er du mellem 14 og 24 år, under uddannelse i Grønland og taler og forstår du engelsk kan du søge om at komme med på SOI 2019 Arctic Expedition.

Du kan læse meget mere på www.studentsonice.com
Du kan se filmen fra SOI 2018 Arctic Expediton her.
Du kan læse om programmet for årets ekspedition her.

Bemærk at ansøgningsfristen er mandag den 29. april 2019 (kl. 12.00 dansk tid). Du skal udfylde ansøgningsskemaet, der kan hentes fra boksen til højre for teksten her, og sende den til m.frost@wwf.dk.