WWF medstifter af ny dansk alliance til kamp mod afskovning | WWF Denmark

WWF medstifter af ny dansk alliance til kamp mod afskovning

Nyhed lagt på den 24 september 2019   |
Soja Skov Brasilien Regnskov
Aerial view of an unpaved road dividing a soy (Glycine max) monoculture from the native Cerrado, in the region of Ribeiro Gonçalves, Piauí, Brazil.
© Adriano Gambarini / WWF-Brazil
I dag lancerer WWF Verdensnaturfonden Dansk Alliance for Ansvarlig Soja sammen med en række virksomheder fra dansk dagligvarehandel, organisationer og myndigheder. Alliancen er en ny og forpligtende indsats under Dansk Initiativ for Etisk Handel for at sikre ansvarlig import af soja til Danmark, der skal være med til at redde verdens skove.

På globalt plan beslaglægger produktion af soja et areal på over 1 million kvadratkilometer. Danmarks årlige import af soja er på ca. 1,7 millioner tons om året, hvoraf store dele af den går til vores produktion af svin, kyllinger, æg og mælk. Det anslås, at kun ca. 20 % af den importerede soja er certificeret eller verificeret afskovningsfrit.

Og det skal laves om. Dele af sojaproduktionen har nemlig negative miljømæssige og sociale effekter i form af bl.a. afskovning særligt i Sydamerika. Det har konsekvenser for klima og biodiversitet, samt et højt forbrug af pesticider, der er mistænkt for at forårsage alvorlige, arvelige sygdomme og skader hos lokalbefolkningen.

Alliancen er faciliteret af Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH) og etableret for at sætte mere fart i udviklingen hen mod, at al soja importeret til Danmark er produceret ansvarligt. WWF har i lang tid kæmpet sammen med DIEH og Miljø- og Fødevareministeriet for at etablere en alliance for soja, så det nye initiativ vækker stor begejstring.

"Hvis vi skal tackle udfordringerne på klima- og biodiversitet, er det er vigtigt, at fødevareproduktion sker uden at bidrage til fældning af regnskov. Den nye danske soja-alliance er et kæmpe skridt i den rigtige retning, og det er stærkt, at den danske dagligvarehandel og de deltagende organisationer og myndigheder nu går forrest i et forpligtende samarbejde, der skal sikre en mere bæredygtig produktion af danske fødevarer," siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Medlemmer af alliancen forpligter sig til at offentliggøre en handlingsplan første halvår af 2020 for ansvarlig soja, der beskriver, hvilke initiativer de vil gennemføre for at sikre fremdrift mod, at al soja importeret til Danmark er produceret ansvarligt. Derudover skal de årligt rapportere om fremdrift.

Alle danske aktører, der har mulighed for at fremme en ansvarlig produktion af soja, og dermed redde verdens skove fra at blive fældet, opfordres til at deltage i alliancen. Det gælder dels virksomheder, der anvender eller handler med soja, fx detailhandlen, food-service, foderproducenter, industrivirksomheder og fødevareproducenter, og dels organisationer, der besidder relevant viden om problemstillingen vedrørende ansvarlig produktion af soja.

Deltagende virksomheder, der påtager sig alliancens forpligtelser, tæller indtil videre Salling Group, COOP, REMA1000, Aldi, Lidl og Dagrofa. Alliancens støttemedlemmer tæller WWF Verdensnaturfonden, Dansk Erhverv, Miljø- og Fødevareministeriet, Landbrug & Fødevarer, DAKOFO, DSK og NepCon.
Soja Skov Brasilien Regnskov