De nye kostråd - mindre kød, mere grønt | WWF Denmark

De nye kostråd - mindre kød, mere grønt

Nyhed lagt på den 18 september 2013   |
Friske grøntsager
© © Martin Harvey / WWF
WWF Verdensnaturfonden tager rigtig godt i mod Fødevareminister Karen Hækkerups nye kostråd. Særligt punktet om at erstatte kød med grøntsager vækker glæde.

I WWF Verdensnaturfonden har vi længe været fortalere for et mindre kødforbrug. Vores tilgang er dog ikke alene sundhed – men miljø og klima. Hvis en familie på fire dropper kød to dage om ugen i et år er CO2-gevinsten så stor, at det cirka svarer til udledningen fra en køretur til Wien og retur i en almindelig benzinbil. Så hvis flere familier dropper kødet bare engang imellem, begynder det at ligne noget” udtaler Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Ifølge FN-tal fra 2009 spiser en dansker i gennemsnit 95 kilo kød om året. Det er mindre end amerikanerne, som spiser i gennemsnit 120 kilo kød om året. Men det er langt mere end f.eks. nordmændene, som spiser omkring 65 kilo om året, eller marokkanerne, som kun spiser omkring 25 kilo kød i gennemsnit om året. Verdensgennemsnittet ligger omkring 38 kilo per indbygger.

Kødforbrug presser regnskoven
Vi spiser alt for meget kød – og smider også alt for meget væk. Hvis vi spiser mindre som amerikanerne og mere som fx nordafrikanere, asiatere og andre med deres helt vidunderlige køkkener – så er det jo i den grad win win.” udtaler Gitte Seeberg og fortsætter:
I denne sammenhæng er det også værd at nævne den danske svineproduktion, som har store konsekvenser for miljø og biodiversitet i udlandet. Hvert år bliver der ryddet meget store arealer af regnskov i Sydamerika for at gøre plads til nye sojamarker. Soja, som fodrer vores danske svin. Det går årligt et areal på knap Sjællands størrelse til for at producere soja til Danmarks efterspørgsel af svin.”

”I takt med at vi bliver flere mennesker, må vi alle bidrage og spise mindre kød – hvad enten det er svin, kvæg, kylling eller andet. Det er et skridt i den rigtige retning Karen Hækkerup! Og til alle os andre: Det er på tide vi tager ansvar og spiser mindre kød
” afslutter Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Friske grøntsager