Så miljøskadeligt investerer dit pensionsselskab | WWF Denmark

Så miljøskadeligt investerer dit pensionsselskab

Nyhed lagt på den 16 januar 2014   |
Gas Canada Arktis Klima
A flare test of a gas well is conducted in the Canadian Arctic, King Christian Island, Canada.
© National Geographic Stock/ O. Louis Mazzatenta / WWF
Ny analyse fra WWF Verdensnaturfonden giver overblik over, hvor miljøskadeligt Danmarks syv største private pensionskasser investerer – pr. medlem. Se hvordan din pensionskasse klarer sig

191 millioner ton CO2 – eller tre gange Danmarks årlige udledning.

Så stor er den potentielle udledning fra de syv største private pensionskassers investeringer i 120 af verdens mest klimaforurenende virksomheder.

Værst står det til i PFA og Danica, hvor den potentielle CO2-udledning er så stor, at det svarer til henholdsvis 88 og 86 ton pr. medlem, viser en ny analyse fra WWF Verdensnaturfonden.

Hos Nordea repræsenterer hvert medlems investeringer 78 ton CO2, mens tallet for Industriens Pension er 68 ton.

- Når man tænker på, at hver dansker årligt udleder omkring ti ton CO2, er det jo helt vildt, at vores pensionskasser investerer på den her måde. Analysen drejer sig om sølle 120 selskaber og alligevel er den potentielle udledning pr. medlem tæt på ni gange større en danskers årlige udledning. Det tror jeg ikke, mange af medlemmerne synes godt om, siger John Nordbo, klimachef i WWF Verdensnaturfonden og understreger, at det enkelte medlems potentielle udledning kan være langt større, hvis alle pensionskassernes investeringer gennemgås.

For de tre sidste pensionskasser i undersøgelsen, PensionDanmark, PKA og Sampension, svarer investeringerne i de 120 udvalgte selskaber til mellem 41 og 26 ton pr. medlem.

WWF Verdensnaturfonden opfordrer på baggrund af undersøgelsen til, at pensionskasserne vedtager og offentliggør en klimapolitik, at de offentliggør deres investeringers samlede carbon footprint, at de frasælger selskaber, der producerer kul og tjæresand og som har olieudvindingsplaner i Arktis eller regnskovsområder som Virunga Nationalpark og endelig at de foretager flere direkte investeringer i vedvarende energi.

- Vi opfordrer alle pensionskunder til kraftigt at appellere til deres pensionskasse om at investere langt mere miljøvenligt, siger John Nordbo.

Læs mere om undersøgelsens resultater i spalten til venstre.
Gas Canada Arktis Klima