WWF Verdensnaturfonden åbner kontor i Grønland | WWF Denmark

WWF Verdensnaturfonden åbner kontor i Grønland

Nyhed lagt på den 09 oktober 2015   |
Blandt andet fjordene ved Nuuk kan i fremtiden danne rammen om råstofaktiviteter i Grønland
© Foto: WWF Verdensnaturfonden
Som den første globale natur- og miljøorganisation åbner WWF nu kontor i Nuuk. Åbningen markeres med kaffemik for alle interesserede

WWF Verdensnaturfonden åbnede 1. oktober en afdeling i Nuuk. Natur- og miljøorganisationen har ansat en medarbejder, der får base på et nyåbnet kontor i hovedstaden.

Dermed bliver WWF den første globale miljø- og naturorganisationer, der etablerer sig i Grønland.

- Det har altid været en topprioritet, at de medarbejdere, vi ansætter til vores arktiske arbejde, har et indgående kendskab til Grønland og Arktis. Men endnu bedre er det selvfølgelig, at vi nu får vores daglige gang i Grønland. Det er noget mange politikere, virksomheder og organisationer har efterspurgt, når vi har talt med dem, siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Åbningen af kontoret markeres senere på måneden med en kaffemik på kontoret på Tuapannguit 20, Nuuk.

WWF Verdensnaturfonden har ansat Kaare Winther Hansen til kontoret i Nuuk. Han er biolog og kommer fra en stilling i miljøafdelingen i Kommuneqarfik Sermersooq og har tidligere arbejdet i Selvstyret i en årrække. Han har boet i Nuuk i syv år og har grønlandsk familie.

- Jeg glæder mig til at repræsentere WWF Verdensnaturfonden og deltage i den løbende debat om miljø og natur og bæredygtig udvikling i Grønland, siger Kaare Winther Hansen.

- Jeg ser frem til at deltage i både borgermøder og den demokratiske proces med afgivelse af høringssvar om blandt andet råstofprojekter. Det er vigtigt, at vi sikrer, at der bliver passet på den fantastiske natur, som vi lever af her i Grønland, siger han videre.

WWF har i de seneste år haft samarbejder med en stribe grønlandske NGO’er og virksomheder. Det gælder særligt ICC Greenland, hvor samarbejdet var med til at føre til oprettelsen af NGO-koalitioen for bedre borgerinddragelse.
WWF har i flere år haft et lignende kontor i Nunavuts hovedstad, Iqaluit, ligesom der er WWF-kontorer i det øvrige Canadas arktiske egne, i Alaska og i de arktiske dele af Rusland.

- Erfaringerne fra resten af Arktis bekræfter, at det gør en forskel at være til stede til daglig. Vi er en dialogsøgende organisation, ikke en konfrontatorisk organisation, og man snakker bare bedre sammen, når man sidder ansigt til ansigt, siger Gitte Seeberg.

WWF er verdens største natur- og miljøorganisation og har over fem millioner støtter på verdensplan og kontorer i over 100 lande.