WWF: K’s klimaambitioner godt for natur og velfærd | WWF Denmark

WWF: K’s klimaambitioner godt for natur og velfærd

Nyhed lagt på den 23 oktober 2015   |
Vind Energi Vedvarende Energi Klima
Wind turbines funnel wind from the Columbia River Gorge, Washington-Oregon border, United States.
© National Geographic Stock/ Mark Thiessen / WWF
Konservative fremsætter i dag beslutningsforslag om, at Danmark skal reducere sin udledning af CO2 med 40 procent i 2020.

Det er udtryk for stor ansvarlighed set fra både et samfundsøkonomisk og et klima- og naturmæssigt perspektiv, mener WWF Verdensnaturfonden.

Målet om reduktion på 40 procent blevet indgået i 2014, men den nuværende regering har ikke ønsket at fastholde målet. Men det vil Konservative.

- Forslaget fra de Konservative er ekstremt vigtigt for at fastholde Danmark på det rette spor imod en effektiv grøn omstilling. Det vil være en gevinst for natur og klima, men i lige så høj grad for vores evne til fortsat at skabe dansk vækst og arbejdspladser, siger Hanne Jersild, seniorrådgiver på klima- og energiområdet i WWF Verdensnaturfonden.

- Vi bliver simpelthen nødt til at gøre op med regeringens skræmmekampagne om, at klimahensyn står i modsætning til økonomiske hensyn. De økonomiske potentialer, der er ved en global grøn omstilling, kan nemlig være med til at betale dansk velfærd mange år ud i fremtiden – og er det sådan set allerede i dag, siger Hanne Jersild.

Sidste år løb eksporten af grønne energiteknologier op i 43 milliarder kroner og steg således med over 15 procent i forhold til året før. Til sammenligning udgjorde stigningen i den samlede vareeksport kun 0,6 procent. Tusindvis af arbejdspladser er afhængige af, at Danmark fortsætter med at indtage en foregangsrolle på klima.

- Regeringens egne rådgivere i Klimarådet fastslår, at den grønne omstilling bliver dyrere jo længere vi venter. Derfor giver det ikke mening at bremse op, sådan som regeringen lægger op til. Det sender et dårligt signal til resten af verden, der længe er blevet inspireret af Danmark, siger Hanne Jersild og fortsætter:

- Hvis det Konservative forslag vinder bred opbakning, og det tyder meget heldigvis på, har Danmark igen noget at være stolt over, når klimakonferencen COP21 går i gang i næste måned. Nu mangler vi bare, at vi dropper de håbløse beskæringer i klimafinansieringen, som regeringen også vil gennemføre.
Vind Energi Vedvarende Energi Klima