Tøj fra H&M passer på klimaet sammen med WWF | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 04 april 2017   |
H&M vil bidrage positivt til klimaet
© WWF
Du kan fremover købe tøj i H&M uden, at det går ud over naturen og klimaet. I dag bliver et nyt Climate Savers partnerskab mellem H&M og WWF nemlig præsenteret i Stockholm. Med partnerskabet skal H&M og WWF sammen arbejde for, at hele H&M’s varekæde bliver CO2-positiv.

Vores hang til at se godt ud i nyt tøj medfører normalt et dybt og skadeligt slæbespor på kloden. Sådan vil det ikke være fremover med det tøj, som du køber i H&M. Koncernen præsenterer i dag en bred bæredygtighedsindsats, som også indeholder en ny strategi i forhold til klimapåvirkning og energiforbrug. H&M går sammen med WWF om et ambitiøst klimamål, der skal bidrage positivt til klimaet i 2040.

- WWF hilser H&M velkommen som Climate Savers partner og komplimenterer koncernen for de flotte mål, der er sat sammen med WWF’s netværk af eksperter, siger klimachef i WWF Verdensnaturfonden John Nordbo.

Tekstilbranchen står traditionelt for et stort ressourcespild. Der bliver brugt tusindvis af liter vand, skadelige kemikalier og en masse sort energi i forbindelse med produktion af tøj til modebranchen. Blot en enkelt T-shirt kan koste op imod 1.400 liter vand at producere.

Det enorme ressourcespild har H&M et mål om at reducere.

H&M bliver Climate Savers partner med WWF
H&M ’s nye klimastrategi sætter virksomheden i spidsen for tekstilsektoren på klimaområdet. H&M’s mål er, at al produktion og brug af deres tøj ikke skal svine klimaet til, men i stedet påvirke klimaet i en positiv retning i 2040.

Det ambitiøse mål skal gælde for hele H&M’s varekæde, og det betyder, at klimamålet også gælder for virksomhedens underleverandører. Det er mere end de fleste virksomheder normalt forpligter sig til. H&M stopper imidlertid ikke her, men går endnu længere ud ad den grønne sti. De følger ikke alene deres tekstiler helt fra underleverandører til selve produktionen af tøjet – de følger også med os forbrugere hjem - helt indtil vi smider tøjet ud, eller giver det til genbrug. På den måde bliver hele tøjets levetid regnet ind i klimaregnskabet: Fra den tidlige fødsel på bomuldsmarkerne til tøjet er udtjent og måske bliver genbrugt til nyt tøj. H&M vil på den måde være klimapositive i hele tøjets livscyklus.

- Vores samarbejde med H&M viser, at det netop er via de gode partnerskaber, at vi kan gøre den største forskel for naturen og klimaet. Via dialog og strategiske samarbejder har WWF Verdensnaturfonden i mange år talt for mere bæredygtig produktion og forbrug til fordel for os alle sammen. Vi er stolte af vores nye Climate Savers aftale med H&M og ser frem til samarbejdet for et bedre klima, siger John Nordbo.

Med WWF’s støtte har H&M sat et kortsigtet mål om at reducere CO2-udledningen fra egen drift i 2020 og et langsigtet mål om at blive klimapositiv i hele værdikæden senest i 2040. Det langsigtede mål betyder, at virksomheden vil reducere flere drivhusgasser end dens værdikæde udsender.

H&M vil:
  • Reducere virksomhedens direkte og inddirekte CO2-udledning (Scope 1 og 2) med 85 % i 2020 i forhold til 2014.
  • Reducere det gennemsnitlige energiforbrug per kvadratmeter og åbningstid i alle H&M’s butikker med 25% i 2030 sammenlignet med forbruget i 2016.
  • Opskalere sit klimapolitiske engagement - H&M vil aktivt arbejde for at påvirke og styrke miljøpolitik på globalt og regionalt plan.
  • Ved hjælp af Science Based Targets sikre at virksomhedens klimamål er på linje med Parisaftalen og den seneste klimaforskning.
  • Opnå en CO2-neutral forsyningskæde for virksomhedens direkte og inddirekte udledninger  i 2030.
  • Opnå en klimapositiv værdikæde i 2040, så H&M reducerer flere drivhusgasser end der udledes i hele værdikæden og derved har en positiv indvirkning på klimaet.

Om Climate Savers
WWF's mission er at skabe en fremtid, hvor mennesket lever i harmoni med naturen. Climate Savers er WWF’s globale klimaprogram, der har til formål at gøre virksomheder til ledere af den grønne omstilling. På nuværende tidspunkt er 28 internationale virksomheder tilknyttet Climate Savers. Fra 1999 til 2012 bidrog virksomheder tilknyttet Climate Savers til udledningsreduktioner svarende til mere end 100 millioner ton CO2. Det er omkring 2,5 gange så meget som Danmarks årlige CO2-udslip. Climate Savers-programmet er beviset på, at økonomisk vækst og faldende CO2-udledning kan gå hånd i hånd.

Læs mere her: http://www.wwf.dk/stot_os/virksomheder/climatesavers/

Kontakt
Klimachef i WWF Verdensnaturfonden, John Nordbo, kan kontaktes via journalist Cecilie Weinholt på tlf. 3176 1200 eller c.weinholt@wwf.dk
H&M vil bidrage positivt til klimaet