Nu bliver det endnu mere attraktivt at pante poser | WWF Denmark

Nu bliver det endnu mere attraktivt at pante poser

Nyhed lagt på den 17 september 2018   |
I de nye plastikposer er der 80 % genanvendt plastik og kunden får 2 kr. retur i pant, når poserne returneres.
© Netto
Netto har de seneste måneder testet pant på plastikposer. Resultaterne viser, at poserne både bliver brugt flere gange, og at flere og flere poser kommer retur. For at få endnu flere udtjente poser retur hæver Netto nu panten og introducerer nye poser af genbrugsplast til fordel for naturen i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden.

Brug din plastikpose igen og igen – og få en kontant belønning, når du afleverer den slidte pose tilbage.

Sådan har opfordringen lydt til Nettos kunder i de seneste måneder, hvor dagligvarekæden som den første i Danmark har indført pant på plastikposer. Og efter fire måneders test viser erfaringerne, at pant på poserne medvirker til, at forbrugerne benytter deres poser flere gange og dermed forbruger mindre plastik. Samtidig kommer flere og flere poser retur.

Salget af plastikposer er således faldet med over 11 procent på Fyn og mere end 15 procent på Bornholm. Samtidig stiger antallet af poser, der bliver pantet, dag for dag. Andelen er efter fire måneder oppe på næsten 10 procent på Fyn, mens bornholmerne efter knap to måneders test vender retur med knap 5 procent.

– Vores kunder har taget rigtig godt imod initiativet, som åbenlyst har medvirket til, at kunderne genbruger mere og returnerer flere poser. At vi på fire måneder har fået næsten 10 procent til at komme retur med deres poser, viser at konceptet kan fungere, men det skal styrkes, siger Michael Løve, direktør i Netto International.

Resultaterne får nu Netto til at forlænge testene – i jagten på den model, der kan få flere til at komme retur med posen og som kan implementeres i hele landet.

For at få kunderne til at genbruge poserne endnu mere og pante flere poser, når de er slidt op, har Netto valgt at sætte panten op til 1,50 kr., mens kunderne nu får 2 kr. retur, når de afleverer deres Netto-pose.

Genbrugsplast i poserne
Samtidig skrotter Netto de to gamle pose og erstatter med én ny plastikpose, som består af 80% genbrugsplast, der reducerer behovet for ny plastproduktion. Den mindste af de to gamle plastikposer fjernes helt, da den på grund af en tyndere kvalitet er mindre velegnet til at bruge igen og igen, ligesom meget få kunder kommer retur med den. Endelig indfører Netto senere på året et indkøbsnet, der består af hele 90% genbrugsplast. Også det vil kunne pantes.

Stort samarbejde om plastik
Pantposerne er en del af en samlet plaststrategi for Salling Group, der udover Netto omfatter Bilka og føtex. Strategien er udviklet i tæt samarbejde med WWF Verdensnaturfonden, og her ser generalsekretær Bo Øksnebjerg store perspektiver i de nye tiltag:

– Når danskerne returnerer eller genbruger deres slidte plastikposer, så havner der mindre plastik i naturen, som desværre allerede er ved at blive kvalt i affald. Testperioden har gjort, at WWF og Netto har aftalt et styrket setup, som kan gøre pantløsningen endnu mere effektiv. Med op til 90% genanvendt plastik i poserne, den mindst genbrugs-egnede plastikpose ude af sortimentet og endnu højere pant på poserne, går danskerne og Netto forrest i kampen mod plastikforureningen i verden, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Planen er fortsat, at pantordningen skal udvides til samtlige Nettos næsten 500 butikker i Danmark, hvis kunderne tager godt imod initiativet.

FAKTA Om pant på plastikposer
Netto indledte i april 2018 en test af pant på specialdesignede plastikposer i alle de fynske Netto-butikker. I juni blev ordningen udvidet til Bornholm.
Hidtil har panten været 50 øre, hvor kunden har fået 1 kr. retur. Panten hæves nu til 1,50 kr., hvorefter kunden får 2 kr. retur.
Forskellen betales fortsat af Netto.
Poser, der bliver afleveret, bliver indsamlet og afleveret til genanvendelse.
Netto tager imod alle slags plastikposer og sender dem til genanvendelse, men man får kun pant retur for Nettos egen pose.
Vælger man ikke at pante posen, går pantoverskuddet fra Netto til WWF Verdensnaturfonden.
Netto ser den nye pantordning som en investering, hvor udgifterne går til et godt formål – nemlig at mindske plastforurening.