Verdensnaturfondens tigerprojekt i Dawna Tenasserim | WWF Denmark

Verdensnaturfondens tigerprojekt i Dawna Tenasserim

Nyhed lagt på den 06 marts 2013   |
Tiger Dyr Mekong
Indochinese tiger (Panthera tigris corbetti) is only found in the Greater Mekong region of Southeast Asia, including Cambodia, Myanmar, Laos, Thailand, and Vietnam.
© Choong Joon LAI / WWF
Verdensnaturfondens partnerprogram Tiger støtter området Dawna Tenasserim på grænsen mellem Myanmar og Thailand.

I disse skove lever en række af verdens mest truede arter, blandt andet tigeren, den indiske elefant og verdens største blomst, rafflesia kerrii. Området i og omkring Dawna Tenasserim betegnes som et af de vigtigste tigerhabitater i Sydøstasien

Infrastruktur skaber problemer
Der er et øget pres fra infrastrukturprojekter i den lange grænseregion, også på grund af det seneste års åbning i Myanmar for handel med omverden. Infrastruktur har allerede forårsaget betydelig opbrydning af skoven i mange områder og flere store projekter er på vej.

De planlagte byggerier af to store dæmninger og en stor motorvej mellem Thailand og Myanmar vil forårsage alvorlige fragmenteringer af habitater, hvor tigeren og dens byttedyr holder til.

Med støtte fra WWF Danmarks partnerprogram Tiger har WWF Thailand kunne implementere en række aktiviteter, der skal reducere virkningerne af store infrastrukturprojekter og fremme bæredygtig udvikling samtidig med at styrke den bevaringsmæssige værdi af tigerlandskaberne i Dawna Tenasserim.

Lokalbefolkningen inddrages
Støtten fra WWF Danmark er blandt andet blevet brugt til at hjælpe tigerbestanden i Kuiburi nationalpark til at komme på fode igen. Kamerafælder er blevet blev sat op og er med til at dokumentere udviklingen i bestanden af tigeren og dens byttedyr.

Der arbejdes også intensivt med at involvere de lokale landsbyer i bevarelsen af tigeren. Det sker blandt andet gennem et samarbejde med lokale skoler, som nu underviser i værdien af skovbevarelse for de lokale landsbyer. Lokale arrangementer i samarbejde med nationalparken sigter mod at forbedre relationen mellem landsbyboerne og nationalparken og at nedbryde lokale fordomme og frygt for de fritlevende tigere.
Tiger Dyr Mekong