70 % af verdens lakseproduktion skal være bæredygtig | WWF Denmark

70 % af verdens lakseproduktion skal være bæredygtig

Nyhed lagt på den 16 august 2013   |
tlantic salmons (Salmo salar) in a fishfarm. Ryfylke, Norway.
© Erling Svensen / WWF
En gruppe af virksomheder, der repræsenterer 70 % af den globale produktion af opdrættet laks, har forpligtet sig til, at hele deres produktion skal være ASC-miljøcertificeret i 2020.

Global Salmon Initiative (GSI), der består af 15 globale lakseproducenter, har forpligtet sig til at nedbringe miljøbelastningen, øge den sociale indsats og opretholde den økonomiske vækst i den globale lakseproduktion.

Akvakultur i fremgang

Halvdelen af de fisk og skaldyr, der bliver spist på globalt plan, kommer i dag fra opdræt, som populært også kaldes akvakultur. Og akvakultur er dermed den hurtigst voksende fødevareproduktion i verden.

”Selvom vi som industri har gjort betydelige fremskridt, er der stadig meget, der skal gøres med hensyn til bæredygtighed. Vi er en ung industri, men vi håber at vi gennem dette samarbejde, forskning og udveksling af viden, kan skabe de nødvendige forandringer og hele tiden forbedre os,” siger Alf-Helge Aarskog, der er administrerende direktør for Marine Harvest og en af initiativtagerne i GSI.

Betydelige forbedringer

Medlemmerne af GSI har forpligtet sig til at skabe betydelige forbedringer i forhold til bæredygtighed i lakseproduktionen. Rammen for arbejdet er miljømærket ASC (Aquaculture Stewardship Council) og dermed bliver ASC’s laksestandarder det primære referencepunkt for at sikre miljøvenlig lakseopdræt.

Lakseindustrien erkender, at mens lakseopdrættere rundt om i verden allerede har gjort fremskridt i retning af større bæredygtighed, og har opfyldt kravene i andre krævende standarder, skal der stadig gøres mere for at leve op til ASC’s krav.

WWF arbejder for bæredygtighed

WWF lancerede akvakulturdialogerne for ni år siden med henblik på at skabe et miljømærke for bæredygtigt opdræt af fisk og skaldyr – hvilket lykkedes med skabelsen af ASC-standarderne i 2009.

"Dette er en kæmpe nyhed og en stor mulighed! Når lakseindustrien arbejder sammen for at skabe en mere bæredygtig produktion, kan det virkelig rykke noget og påvirke hele fødevareindustrien globalt," siger Christoph Mathiesen, der er programansvarlig for hav og fiskeri i WWF Verdensnaturfonden.

"En stor del af den laks, de danske forbrugere kan købe i supermarkedet i dag, kommer fra de 15 lakseproducenter, der er gået sammen i initiativet. I WWF opfordrer vi derfor de danske supermarkeder til at indkøbe laks fra disse 15 producenter og dermed være med til at støtte en bæredygtig udvikling," uddyber Christoph Mathiesen.

Samarbejde med FN

GSI har endvidere indgået et samarbejde med FN’s Fødevareorganisation (FAO) med henblik på at forbedre bæredygtigheden i hele akvakultursektoren og dermed skabe kvalitetsfødevarer til en stigende global befolkning.

”Gennem samarbejdet med GSI har vi mulighed for at forbedre adgangen til og udvekslingen af oplysninger og ekspertise, der kan støtte globale miljømæssige og sociale forbedringer på tværs af industrien,” siger Árni Mathiesen, assisterende generaldirektør i FAO Fiskeri og Akvakultur.

OM GSI

GSI omfatter Acuinova Chile; Bakkafrost; Blumar; Cermaq; Compañía Pesquera Camanchaca; Empresas AquaChile; Grieg Seafood; Lerøy Seafood Group; Los Fiordos; Marine Harvest; Norway Royal Salmon; SalMar; Multiexport Foods SA; The Scottish Salmon Company; Scottish Sea Farms. GSI er til stede i følgende lande: Chile, Canada, Norge, Færøerne og Skotland og yder væsentlige bidrag til økonomierne i de respektive lande.

For yderligere oplysninger kontakt WWF’s hav og fiskerimedarbejder Christoph Mathiesen på 29269851 eller c.mathiesen@wwf.dk

tlantic salmons (Salmo salar) in a fishfarm. Ryfylke, Norway.