Kina forbyder hajfinnesuppe til officielle middage | WWF Denmark

Kina forbyder hajfinnesuppe til officielle middage

Nyhed lagt på den 16 december 2013   |
Fisherman holding dorsal fin cut from scalloped hammerhead shark (Sphyrna lewini) caught on longline, Cocos Island, Costa Rica, Pacific Ocean
© © naturepl.com / Jeff Rotman / WWF
WWF roser den kinesiske regering for at forbyde servering af hajfinner til officielle middage.

Forbuddet mod hajfinnesuppe kommer i kølvandet på, at Hongkong i efteråret forbød hajfinner og blåfinnet tun i officielle sammenhænge. Efter flere års massivt pres er Kina nu fulgt efter, og det glæder Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

”Over 70 millioner hajer bliver hvert år dræbt for deres finner, og 95 procent af hajerne sælges og forbruges i Kina, Hongkong og Taiwan. Det er derfor virkelig positivt, at en stor nation som Kina indfører et forbud. Det er et stærkt signal til de omkringliggende lande og industrien om, at forbruget af hajfinner skal stoppes helt,” siger Gitte Seeberg, generalsekretær for WWF Verdensnaturfonden.

Efterspørgsel er faldet
Hajfinnesuppe betragtes som en delikattese i Kina og store dele af Asien. I januar 2012 annoncerede luksushotelkæden Shangri-La Asien, at man ville forbyde hajfinnesuppe fra hele 72 af sine hoteller. Derefter fulgte adskillige luksusrestauranter og hoteller trop, og i september annoncerede Hongkong et forbud mod hajfinnesuppe og blåfinnet tun ved officielle lejligheder.

Langt fra alle restauranter og hoteller i Kina har forbudt den populære suppe, men den samlede efterspørgsel er faldet i de seneste år – blandt andet som følge af et stort internationalt pres fra blandt andre WWF.

Skridt i den rigtige retning
”Vi er ikke i mål, men det er et stort skridt i den rigtige retning mod at få sat en stopper for den barbariske metode, hvor hajens finner bliver skåret af, mens den stadig er levende for derefter at blive smidt døende tilbage i havet,” siger Gitte Seeberg.

Antallet af hajarter på den interinationale beskyttelsesorganisations IUCN’s røde liste over truede dyr har været stigende i de senere år. Ifølge IUCN er 74 ud af 468 hajarter truede.

”Hajen er øverst i fødekæden, og det har derfor en stor betydning for en række andre havdyr og det samlede økosystem, hvis hajen forsvinder på grund af menneskets rovdrift,” siger Gitte Seeberg.