Shell dropper Arktis i 2014 | WWF Denmark

Arktis Dyr Isbjørn Klimaforandringer Is
Polar bear (Ursus maritimus); Russian Federation
© www.JSGrove.com / WWF
Den hollandske oliegigant dropper olieboringer i Arktis i 2014. Fornuftigt, mener WWF, efter fiaskoboringerne i 2012, der udstillede, hvor risikabelt olieefterforskning i Arktis er.

Olieselskabet Shell tager nu konsekvensen af, at deres hidtidige forsøg på at bore efter olie i Arktis har balanceret på randen af katastrofe. Derfor dropper oliegiganten sine forsøg på at lede efter olie ud for Alaskas kyster i 2014.

Og det vækker glæde hos WWF Verdensnaturfonden.

- Offshore-olieboringer i Arktis er fyldt med så mange farer, at det trodser fornuften at forsøge sig. Shells beslutning om at droppe boringer i de afsides områder i 2014 betyder, at Alaska og dyrelivet får endnu et roligt år uden truslen fra olieudslip fra olieefterforskning, siger Arktis-medarbejder Mette Frost.

- Shells erfarede under deres boresæson i 2012, hvor risikofyldt det i sagens natur er at arbejde i risicifyldte arktiske farvande og hvor svært det er overhovedet at komme i nærheden af at leve op til myndighedernes sikkerhedskrav, siger hun videre.

- Shells beslutning bør genantænde diskussionen om fremtidsperspektiverne for olieboringer ud for Alaska og. Det er kun få dage side præsident Obama i sin årlige tale om nationens tilstand fastslog, at USA skal bevæge sig i retning af en fremtid baseret på ren, vedvarende energi. Der er behov for at problematisere, hvordan en jagt på fossile brændsler i det sårbare Arktis påvirker den vision, slutter Mette Frost.
Arktis Dyr Isbjørn Klimaforandringer Is
Polar bear (Ursus maritimus); Russian Federation