Red bjerggorillaen med din underskrift | WWF Denmark

Red bjerggorillaen med din underskrift

Nyhed lagt på den 02 marts 2011   |
Britiske oliefirmaer har netop fået lov til at bore efter olie i Afrikas ældste nationalpark, Virunga. WWF har siden sat ind for at stoppe olieboringerne, der vil true verdens sidste bjerggorillaer. 25.000 har allerede skrevet under på organisationens underskriftindsamling, og nu beder WWF også danskerne om hjælp.

Olieselskaber kan snart gå i gang med at udvinde olie i Virunga Nationalpark i det østlige Congo. Det er stærkt kritisabelt, mener WWF. Olieboringerne er hverken forsvarlige overfor den værdifulde og skrøbelige natur eller for lokalbefolkningen, der både er afhængige af de tusindvis af turister, der besøger området og af fiskeri og andre naturressourcer inde i nationalparken.

Stop olieboringer i Afrikas ældste nationalpark - skriv under!

”Parken er en enestående naturmæssig perle og har et kæmpe turistpotentiale. At bore efter olie her vil sende den på en naturmæssig katastrofekurs. Det er ubegribeligt, man overhovedet er kommet på den tanke især nu, hvor de mange års arbejde med naturbevarelse er begyndt at bære frugt. Den nyeste optælling viser, at bestanden af bjerggorillaer steget med over 26 procent over de sidste syv år,” siger Maj Manczak fra WWF Verdensnaturfonden, der jævnligt besøger området.

Antallet af bjerggorillaer stiger

Nationalparken i Den Demokratiske Republik Congo er på størrelse med Sjælland og Bornholm. Den er Afrikas første, rummer en enestående biologisk mangfoldighed og står opført på FN’s Verdensarveliste. Parken er hjemsted for sjældne dyrearter som elefanter, okapier, flodheste og knap en fjerdel af verdens nulevende bjerggorillaer. Den spænder over alt fra sumpe og stepper til den snedækkede Rwenzori bjergkæde med Afrikas største gletsjer og lavasø til savanner og regnskov.

Sagen er meget frustrerende for NGO’er og dele af lokalbefolkningen, som forsøger at forhindre de to britiske selskaber – SOCO og Dominion - i at bore efter det sorte guld.

Bjerggorillaen og dens skov er truet

”Regeringen taler med to tunger. Mens de med den ene hånd underskriver en erklæring om, at parken skal bevares i overensstemmelse med FN’s regler for seværdigheder opført på Verdensarvslisten, fører de pennen med den anden hånd på kontrakterne med de to selskaber. Pt. ved vi ikke, hvilken aftale der er den gældende”, siger Maj Manczak.

Parken er en vigtig lokal indtægtskilde. 30.000 fattige congolesere lever af bæredygtigt fiskeri i parken og endnu flere er afhængige af parkens fisk som kilde til protein. Lokalbefolkningen har brug for støtte til at få et bæredygtigt levebrød i parken, bl.a. gennem bæredygtig turisme, som både skaber jobmuligheder og adgang til indtægter fra parken. Det risikerer de lokale at gå glip af, hvis olieselskaberne får lov til at etablere sig i parken. WWF er stærkt engageret i at støtte op om naturen, og lokalbefolkningen i det unikke område. Men der er lang vej endnu.

Se vores videooptagelser af bjerggorillaer i Congo

”Nu gælder det i første omgang at få stoppet olieboringerne som er planlagt til at gå i gang til sommer. Det må være slut med at ødelægge natur og dyreliv for at bore efter olie, som i øvrigt hører til gårdsdagens energiforsyning. Derfor har vi også startet en underskriftsindsamling på nettet. 25.000 har allerede skrevet under. Lykkes det at samle en stor international folkelig opbakning, kan det forhåbentlig være med til at sende olieselskaberne ud af Virunga med det første morgenfly,” slutter Maj Manczak.

For yderligere kommentarer kontakt seniorrådgiver Maj Manczak på 3524 7846.