Dansk skovnatur: Vildsomme skovlandskaber i fremtidens Danmark - perspektiver og muligheder | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 01 januar 2000   |
Resumé: Rapporten ”Dansk skovnatur: Vildsomme skovlandskaber i fremtidens Danmark - perspektiver og muligheder” af Karsten Thomsen, er udarbejdet for WWF Verdensnaturfonden, og udgivet i år 2000 af Nepenthes Forlag.

Rapporten på 82 sider betragtes i dag som en nøglerapport om skovnaturen i Danmark. Den kommer grundigt rundt om emner som naturskov. Desuden samspillet mellem skov og planteædere, hvor bison, kvæg, hjorte og vildsvin præsenteres i forhold til deres påvirkninger på skoven. Årsagerne til de store planteæderes uddøen forklares, bl.a. med udgangspunkt i klimaforandringer.

Rapporten søger også at besvare hvilken fremtid urskov har i fremtiden, og trækker tråde tilbage til de oprindelige urskove. Rapporten spørger også hvad sker der, hvis vi sætter skoven fri? Og præsenterer nogle svar med udgangspunkt i øerne Æbelø på Nordfyn og Vorsø i Horsens Fjord. Det storslåede, europæiske skovområde Bialowieza trækkes frem som eksempel på vild skov, og endelig beskrives rammeaftaler som Ramsar og UNESCO, samt de internationale aftaler og målsætninger skovene forvaltes inden for.