Amazonas-regnskoven brænder

Flammerne æder sig ind på Amazonas-regnskoven og tager træer, planter og dyr med sig. I juli måned blev der registreret 28 procent flere brande i den brasilianske regnskov end i juli sidste år. Der tegner sig derfor et dystert billede af, hvad der er i vente.

Når regnskoven brænder, så forsvinder der meget mere end træer. Amazonasregnskoven er hjem for 1 ud af 10 kendte dyrearter på jorden, heriblandt jaguaren, den lyserøde floddelfin, dovendyret og mange flere arter, som vi endnu har til gode at opdage. Samtidig forsvinder vores bedste værn mod klimaforandringer.

Det er ikke bare dyrenes hjem, der brænder. Det er vores.

Kæmp for Amazonas. Din støtte går ubeskåret til:

På den korte bane:

• at støtte det lokale slukningsarbejde med udstyr

På sigt:

• at hjælpe lokalbefolkningen med at genetablere den regnskov, som vi har mistet. Så truede dyr igen kan få et hjem.
  • at påvirke danske virksomheder til kun at bruge bæredygtig soya, palmeolie og tropisk træ.
  • lægge pres på danske og internationale politikere for en grønnere lovgivning. Det har blandt andet betydet, at den danske stat har forpligtet sig til udelukkende at indkøbe bæredygtigt tømmer, og at der nu i EU er lagt op til konkrete tiltag for at adressere den globale afskovning.

Regnskoven er uvurderlig

Amazonas regnskoven er hjem for millioner af arter – mange har vi endnu ikke beskrevet. Det er et af klodens sidste helle for jaguarer, harpyen, som er en af verdens største ørne, og de lyserøde floddelfiner, samt tusindvis af fugle og sommerfugle.

Biodiversiteten netop her er overvældende:

• 40.000 plantearter
  • 3.000 ferskvandfiske-arter
  • Mere end 370 typer reptiler

Amazonas-regnskoven spiller en essentiel rolle i kampen for at stabilisere det globale klima. Træerne binder og lagrer enorme mængder CO2, og samtidig bruger vi også regnskovens planter og urter til at lave medicin.

Alligevel er der mange, der er villige til at ofre de uvurderlige gaver, vi får fra regnskoven for en kortsigtet profit. Året rundt sætter landmænd, kvægavlere, mineejere og andre ild til store områder regnskov for at kunne bruge området efterfølgende. Regnskoven forsvinder blandt andet for at dække vores stigende forbrug af soja, palmeolie og minedrift. I første halvdel af 2020 blev der ryddet et område regnskov på størrelse med Fyn.

Når Amazonasregnskoven forsvinder, er det ikke kun truede dyrearter, der mister deres hjem. Det er også planetens evne til at regulere klimaet, som vi sætter under pres.