World Wildlife Day: Store katte i store problemer | WWF Denmark

World Wildlife Day: Store katte i store problemer

Nyhed lagt på den
03 marts 2018
World Wildlife Day er en hyldest til verdens vilde natur og dyreliv. WWF sætter i dagens anledning fokus på de majestætiske kattedyr. Men livsfarlige udfordringer står stadig på spring, selvom det går fremad for flere af de truede kattedyr.

Der er 3.890 vilde tigre tilbage i naturen. Selvom det lyder af få, er antallet heldigvis en smule stigende. Men overalt i verden møder de store katte som tiger, jaguar, løve og sneleopard stadig livstruende udfordringer:

På Himalayas snetoppe er sneleoparderne truet af klimaforandringer og bønder, der ofrer alt for at beskytte deres kvæg. Og i resten af Asien får kun 13 procent af de tigre, der lever i naturreservaterne, tilstrækkelig beskyttelse af park-rangers. I Afrika og Sydamerika er løven og jaguaren er truet på livet af krybskytter og indskrænkning af deres levesteder.

Som øverste led i fødekæden holder de store katte naturligt byttedyrsbestandene nede og sikrer balance i hele økosystemet. Derfor er der utallige grunde til, at vi i dag retter opmærksomheden mod de prægtige kattedyr.

Dødsens farlige fælder
Krybskytteri og wildlife kriminalitet er en af de største trusler, der lurer hos de store katte. Men I Asien er der også en anden livstruende fare på færde, nemlig snarefælder. Kabler, ledninger og cykellåse bliver lavet om til dødsens farlige snarefælder, og de dræber flere store katte end skud fra geværer.

Fælderne er ikke altid tiltænkt de store katte, men mange bliver på ulykkelig vis fanget i dem – en smertefuld situation, da dyrene ofte i desperation prøver at gnave deres egen pote af for at slippe fri. Det ender desværre alt for ofte i grusom sult, infektioner og en smertefuld død.

Stor opmærksomhed skaber resultater
Heldigvis har fokus på de truede kattedyr skabt positive resultater rundt omkring i hele verden. WWF kæmper for at bevare kattenes levesteder og standse krybskytteri og wildlife kriminalitet over hele kloden.

Sneleoparden er ikke længere en truet dyreart men derimod kun sårbar, hvilket er et stort fremskridt. WWF har været med til at frede 520.000 kvadratkilometer regnskov i Amazonas, så de store katte, heriblandt jaguarens levesteder bliver bevaret. Og i Nepal har der været et helt år uden krybskytteri på tigre.

Med hjælp fra rangers, frivillige, lokalsamfund og WWF’s ambitiøse arbejde, går flere ad dyrene heldigvis en lysere fremtid i møde. Derfor dedikerer WWF Verdensnaturfonden årets ’World Wildlife Day’ til de smukke kattedyr. Uden dem vil vores klode være langt fattigere.