Plastik | WWF Denmark

Vores klode drukner i plastik

Hver dag bliver der i gennemsnit produceret over 820.000 tons plastik. Og desværre ender meget af den plastik, som produceres i naturen på grund af dårlig affaldshåndtering, dårligt produktdesign og dårlig adfærd fra forbrugere. Plastik i naturen har store konsekvenser for dyrelivet både på land og i havet, hvor dyr indtager plastik eller bliver viklet ind i den i jagten på føde. Også koraller dræbes i kontakten med de store mængder plastik, som ligger på klodens koralrev

WWF arbejder på flere niveauer for at forebygge og afhjælpe at plastikforeningen. Vi arbejder for at reducere omfanget af plastik, som udledes i naturen, arbejder for at reducere verdens plastikforbrug samt øge genanvendelse af materialer. På den måde begrænser vi omfanget af plastik, som ender i naturen og samtidig fjerner vi plastik direkte fra naturen, så den ikke påvirker vitale økosystemer og kvæler dyr og organismer.

Plastik påvirker dyrelivet

Dyr risikerer at blive viklet ind i plastik, så de ikke kan komme fri eller bliver kvalt. Dyrene kan også dø af sult, fordi de forveksler plastik med mad. Derfor er plastik i naturen et kæmpestort problem, som skal løses hurtigst muligt for at redde naturen. Plastikpartikler i fordøjelsessystemerne er udbredt hos en række havfugle, havpattedyr, skildpadder, fisk og hvirvelløse dyr. Når plastik havner i mave og tarm hos dyrene, giver det en falsk mæthedsfornemmelse og blokkerer for optag af næring gennem tarmene. Helt små plastikpartikler kan komme ind i blodomløb og lagres i kropsvæv hos både dyr og mennesker.

Plastik påvirker klimaet

Plastik løser mange opgaver i det moderne samfund for eksempel indenfor medicin, transport og fødevarer. For eksempel bliver biler og fly lettere når mange dele er lavet af plastik og det sænker brændstofforbruget. Men det store plastikforbrug har også en negativ effekt, når det kommer til klimaforandringerne. Plastik er nemlig lavet af fossil olie, og udleder CO2 når det udvindes, produceres og til sidst forbrændes. Derfor er WWF's arbejde, udover at forebygge og fjerne plastik fra naturen, fokuseret på at sænket det overordnede forbrug af plastik og øge genanvendelsen for at flytte samfundet væk fra afhængighed af fossile råstoffer.

Skriv under for mindre plastik i verdenshavene

Sådan arbejder WWF Verdensnaturfonden med plastik

- Vi samler plastikaffald op fra havet og strande i f.eks. Afrika, Asien og Stillehavet.

- Vi arbejder på at skabe fokus på konsekvenserne af vores plastikforbrug ved at dokumentere skaderne og promovere løsninger.

- Vi rådgiver politikere og andre beslutningstagere herhjemme til at skære ned på unødvendig plastik og tænke plastik som ressource i den cirkulære økonomi.

- Vi arbejder for at indgå en global forpligtende aftale om at stoppe udledning af plast til havet.

- Vi laver transformerende partnerskaber med virksomheder, der arbejder med en bæredygtig strategi for at sænke deres plastik-fodaftryk. Vi har fx indgået samarbejde med Salling Group (Netto, Føtex og Bilka), hvor et af initiativerne er pant på plastikposer og rådgivning om bæredygtig brug af plast i detailhandlen.

Artikler om plastik

Hjælp os med at forlange mere viden om mikroplastik

​Støt vores underskriftindsamling, der efterspørger mere viden om konsekvenserne af mikroplast.

05 aug 2019 Læs mere »

Ny WWF-rapport: Danske strande flyder med plastik

Over 6.000 stykker affald er blevet fundet og kategoriseret på alene 4,5 kilometer dansk kyststrækning i WWF’s undersøgelse af plastik på de danske ...

03 jun 2019 Læs mere »

Vær med til at undersøge danske strande for plastik

Tag din familie under armen og ud på stranden, og hjælp os med at blive klogere på plastikforureningen.

13 mar 2019 Læs mere »