Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /var/www/www.wwf.dk/www/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/presenters/canonical-presenter.php on line 49
01/12/2014

Levende Natur, december 2014

Der er stærkt behov for handling på klimaområdet. Jo før, jo bedre. Det står nu endnu mere klart, efter FN’s Klimapanel præsenterede sin femte store statusrapport over klimaets tilstand i København i november. Overalt i verden får flere og flere mennesker klimaændringerne tæt ind på livet i form af skybrud, tørke, orkaner og oversvømmelser. Når temperaturen stiger, har det også store konsekvenser for de skrøbelige økosystemer og de vilde dyr, der lever i dem. Særligt havet er udsat og bliver varmere og mere syreholdigt. Det har blandt andet konsekvenser for de sårbare koralrev, der rummer 25 procent af alt marint liv og op mod 2 millioner forskellige arter.

Vi er vidne til den ene vejrrekord efter den anden både i Danmark og globalt. Forskerne advarer om, at vi er godt på vej til at overhale FN’s Klimapanels værste scenerier for global opvarmning, der vil have store konsekvenser for alle mennesker, dyr og natur på kloden. Det er derfor helt afgørende, at vi i endnu højere grad satser på de bæredygtige og vedvarende energiløsninger, der allerede er tilgængelige i dag. Vi har ikke råd til at vente med at redde klimaet – der er brug for ambitiøse politikere og handling nu!

I dette klimanummer af Levende Natur kan du blive klogere på, om dit pensionsselskab investerer i sort energi med store konsekvenser for natur og miljø. Du kan også møde nogle af de mennesker og dyr, der har klimaforandringerne helt tæt inde på livet. Vi har også bedt EU’s tidligere klimakommissær Connie Hedegaard tage temperaturen på EU’s klimapolitik – og vurdere chancen for, at verden får den globale klimaaftale, som er så nødvendig.

God læselyst!