Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /var/www/www.wwf.dk/www/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/presenters/canonical-presenter.php on line 49
01/12/2016

Levende Natur, december 2016

Tæt på WWF: Stærkere og mere slagkraftig

Rent vand. Bæredygtige fødevarer. Verdenshave i balance. Bedre beskyttelse af truede dyr. Kamp mod klimaforandringer. Mere skov.

WWF har opsat seks globale mål, der skal sikre, at vores arbejde får størst mulig effekt, så vi kan skabe flere konkrete resultater for naturen. WWF blev grundlagt for 55 år siden, og verden er i dag en anden. Derfor er det også naturligt, at WWF følger med. Den nye struktur afspejler, at alt på jorden indgår i ét stort sammenhængende system. For eksempel har klimaforandringerne stor indflydelse på verdens vilde dyreliv. Og vores forbrug af fødevarer sætter skub på den globale opvarmning. Og verdenshavenes tilstand har stor betydning for adgang til sunde fødevarer.

Ingen tvivl om, at der er mere brug for WWF end nogensinde. Når vi på verdensplan forbruger på en måde, der svarer til, at vi har 1,6 jordkloder til rådighed, er det indlysende, at balancen i verdens korthus er truet. Der er brug for, at vi sætter ambitiøse mål, der kan sikre balancen, sikre en levende planet. I Danmark forbruger vi ressourcer, der svarer til 3,2 kloder, og dermed er vi er altså i allerhøjeste grad en del af problemet – og samtidig en del af løsningen, hvis udviklingen skal vendes. Så selv om nogen af de historier, vi fortæller, kan forekomme langt væk fra den danske hverdag, så er det faktisk helt tæt på. For hele verden hænger sammen.