Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /var/www/www.wwf.dk/www/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/presenters/canonical-presenter.php on line 49
01/10/2018

Levende Natur, oktober 2018

De fleste af os ved, at elefanter længe har været en favorit blandt krybskytter, fordi elfenben er i høj kurs, men som en ny og meget trist trend, er elefanternes hud nu også blevet en eftertragtet vare på de illegale markeder i Sydøstasien.

Det har betydet en eksplosion i drab på elefanter i Myanmar de seneste tre år. I dag er der kun 1.400 til 2.000 vilde elefanter tilbage.

Ungerne er fremtiden
Huden bliver først og fremmest brugt til medicin, cremer og smykker, og hvor det førhen var hanelefanterne, der blev skudt for deres stødtænder, så stopper krybskytterne ikke længere ved hannerne, men dræber og flår hele elefantfamilier.

“Når krybskytterne slår ungerne ihjel, er det ikke kun de stakkels elefanter, der bliver flået, det går ud over, men hele den fremtidige elefantbestand,” fortæller Bo Øksnebjerg, generalsekretær i Verdensnaturfonden.

Vurderingen, fra WWF’s landekontor i Myanmar, er, at der bliver dræbt en elefant om ugen. Fortsætter det sådan, vil Myanmar miste sin vilde elefantbestand inden for få årtier.

Vi skal handle nu
Nedslagtningen skal stoppes øjeblikkeligt, inden de asiatiske elefanter forsvinder helt, men det kræver mandskab, ressourcer og udstyr at kunne overvåge og beskytte elefanterne fra krybskytterne, ligesom der skal arbejdes politisk med at få myndighederne til at begrænse den illegale handel med vilde dyr.

Læs mere om de vilde elefanter i Myanmar i ‘Levende Natur’, oktober 2018