Solceller skaber udvikling i Uganda | WWF Denmark

Solceller skaber udvikling i Uganda

Nyhed lagt på den 22 december 2016   |
Holdet bag samarbejdet mellem Eniig og WWF Verdensnaturognden, der fandt hinanden via Access2innovation.
© WWF
Med energi i små og fattige landsbyer følger forbedrede levevilkår og udvikling. Energi giver mulighed for at læse lektier efter mørkets frembrud, opbevare vacciner på køl, oprette små forretninger og behandle landbrugsprodukter. Med nye solceller kommer der nu ren og billig energi ud til fjerne landområder i Uganda.

Med en officiel underskrift fra virksomheden Eniig Energi og ngo’en WWF Verdensnaturfonden er de to partneres samarbejde nu formaliseret. Samarbejdet handler om at fremme billig og bæredygtig energi i fjerne landområder i Uganda.

Eniig Energi er en energivirksomhed, der lever af at distribuere energi i Danmark, men virksomheden har også interesse i at fremme energiudvikling i fjerne egne i Afrika. WWF Verdensnaturfonden arbejder for at skabe bæredygtig udvikling og forbedrede levevilkår i fattige lande, hvor udviklingen ellers ofte går ud over naturen. Ved at indgå i partnerskab kan Eniig Energi og WWF Verdensnaturfonden gøre brug af de forskellige forcer de to parter har.

Samarbejdet stiler i første omgang mod at give 30.000 borgere i Uganda billig solenergi indenfor de næste tre år. Solcelleanlæg vil blive etableret i det vestlige Uganda gennem en økonomisk rentabel model der vil gøre det muligt at efterligne modellen over hele Uganda og andre fattige lande inden for få år.

En af de helt store udfordringer i Uganda og andre fattige Afrikanske lande er, at det koster for mange penge og for meget elektricitet går tabt ved at føre det nationale energinet ud til de små landsbyer, der derfor må undvære strøm og de muligheder det giver. Det åbner op for at dansk ekspertise og know how kan bringes ind i udviklingsarbejdet via danske leverandører.

I første omgang er WWF Verdensnaturfondens og Eniig Energis fokus rettet mod Uganda, hvor begge parter hver for sig allerede har aktiviteter. De er dog begge enige om, at hvis løsningen er gangbar i Uganda, har den potentiale til også at kunne kopieres til andre lande.

Eniig Energi og WWF Verdensnaturfonden har fundet hinanden via Access2innovation, der er en organisation, som har til formål at skabe nye innovative partnerskaber mellem NGO’er, private virksomheder, forskningsinstitutioner og offentlige institutioner.