Olieselskab dropper planer om olieboring i Afrikas ældste nationalpark | WWF Denmark

Olieselskab dropper planer om olieboring i Afrikas ældste nationalpark

Nyhed lagt på den 18 maj 2013   |
Dyr Gorilla Congo Skov Regnskov
Gorilla gorilla beringei Mountain gorilla Family at play Virunga National Park, Democratic Republic of Congo
© Martin Harvey / WWF
I går meddelte det franske olieselskab, Total, at alle planer om at bore efter olie i Afrikas ældste nationalpark i DR Congo stoppes. Meddelelsen vækker stor glæde i WWF Verdensnaturfonden.
Det franske olieselskab Total meddelte i går på den årlige generalforsamling, at selskabet alligevel ikke vil bore efter olie i Virunga nationalpark i DR Congo. Formand og CEO Christophe de Margerie fortalte generalforsamlingen at ”Total vil respektere parkens begrænsninger”.

Meddelelsen vækker stor glæde i WWF Verdensnaturfonden ”Det er en rigtig god nyhed for Afrikas ældste nationalpark. Total udviser stor ansvarlighed ved at stoppe planerne om at bore efter olie i parken. Den 17. maj blev dermed et afgørende og flot vendepunkt i selskabets historie, hvor der blev lyttet til den franske befolknings og WWF’s protester og dermed lagt en ny og ansvarlig kurs for fremtiden. Forhåbentligt kan det inspirere andre olieselskaber til at gå samme vej. Virunga er ikke reddet endnu,” siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

WWF har protesteret kraftigt igennem lang tid mod planerne om at bore efter olie i parken, som er Afrikas ældste, og kontingentets allerførste nationalpark, og dermed er det, hvad WWF kalder et ’go no område’ at udvinde olie i. Protesterne fra WWF kommer, fordi der er en betydelig risiko forbundet med olieboringer i parken, som vil foregå i nærheden af den lokale befolkning og sensitive habitater for parkens dyreliv, herunder klodens sidste bjerggorillaer, som WWF siden 80’erne har arbejdet med at beskytte.

Nu gælder det om at overbevise det britiske olieselskab, Soco International, om at bremse alle planer om olieboringer i Virunga nationalpark.

Der ligger en stor opgave forude. I WWF vil vi gøre alt, hvad vi kan for at stoppe det. Fremtiden for Virunga ligger i at bevare de lokale naturressourcer og forbedre parkturismen. Det er den mest bæredygtige udvikling for området og ikke den sorte olie, som er dræbende for både natur og dyreliv”, afslutter Gitte Seeberg.

For yderligere information kontakt:
Kommunikationschef Charlotte Brix Andersen, c.brix@wwf.dk, 3172 8560
Dyr Gorilla Congo Skov Regnskov