Skov på tværs af grænser | WWF Denmark

Skov på tværs af grænser

Nyhed lagt på den 13 september 2013   |
Kenya Tømmer Skov
Timber from Tanzania is transported by bicycle to Lunga Lunga Handicraft Co-operative Society on the border in Kenya. Lunga Lunga Handicraft Co-operative Society was set up in 2004. This illegal centre is located in no-man's land between the Kenyan and Tanzania border to utilise wood from the farms and forests of both countries. Kenya.
© Brent Stirton / Getty Images
Regeringerne i Tanzania og Mozambique har nu sat mål på en aftale fra april 2012, der skal standse illegale aktiviteter i skovsektoren på tværs af de to lande.

Tilbage i april 2012 underskrev de to lande en aftale - en såkaldt memorandum of understanding (MOU) med en række fælles foranstaltninger, der havde til formål at beskytte skovene og dyrelivet i de to lande. Aftalen fra april er nu blevet sat i drift med række konkrete mål, som vil blive implementeret i løbet af året.

En effekt af aftalen er, at landene selv får gavn af de økonomiske fordele, som naturressourcerne vil bibringe landene – hvis ikke de illegale aktiviteter forhindrede det. Og der er store beløb på spil.

I følge de seneste resultater af en vurdering lavet af WWF og TRAFFIC, der estimerer omfanget af ulovlig tømmerhandel over Ruvumafloden, som ligger mod grænsen mellem Tanzania og Mozambique, har Tanzania alene mistet cirka 25 millioner kroner hvert år fra ulovlig praksis i skovbrugsektoren. Og dette tal er blot beregnet fra de tre sydlige distrikter i Masasi, Tunduru og Nanyumbu.

"Forvaltningen af skovressourcer mellem Tanzania og Mozambique er forbundet med en masse udfordringer herunder bl.a. ulovlig handel med ikke bare træ med også wildlife, som resulterer i at staten går glip af glip af millioner af dollars hvert år i form af skatter of afgifter, som aldrig bliver betalt - men også ødelæggelse af flora og fauna samt forringelse af biodiversitet og økosystemer. Den omfattende illigale handel mærkes i høj grad af de lokale mænd og kvinder, som er afhængige af skovens ressourcer i form af træ til trækul, brænde og bygning, kød og medicinplanter", udtaler Maj Manzcak fra WWF Verdensnaturfonden og fortsætter:

”-men med denne aftale, er begge parter indsats for at forvalte skovens ressourcer på en mere bæredygtig måde blevet styrket. Der er aftalt fælles operationer i retshåndhævelse og udveksling af relevante oplysninger om processen for eksport og udforskning i begge lande i løbet af det næste år. Og i WWF forventer vi, at den koordinerede indsats mellem Mozambique og Tanzania vil medføre betydelige fremskridt i forvaltningen af skovene og vil øge fordelene for befolkningen i de to lande. Og det er virkelig nødvendigt.

Kenya Tømmer Skov