WWF’s præsident H.K.H. Prins Henrik besøger Myanmar | WWF Denmark

WWF’s præsident H.K.H. Prins Henrik besøger Myanmar

Nyhed lagt på den 11 januar 2017
H.K.H. Prins Henrik er her foran Sfwedagon pagoden i Yangon i Myanmar. Bagved står Landechefen for WWF Myanmar, Christy Williams. Til højre står Office Manager for WWF Yangon May Moe Wah og til venstre står en lokal guide.
© WWF Verdensnaturfonden
WWF Verdensnaturfonden arbejder i Myanmar for at beskytte den vilde natur og skabe bæredygtig udvikling. WWF’s præsident, H.K.H. Prins Henrik har besøgt nogle af WWF’s projekter i landet.

Naturbevarelse, bæredygtig udvikling og truede dyr er nogle af de områder som WWF Verdensnaturfonden arbejder med i Myanmar.

H.K.H. Prins Henrik er den oprindelige stifter af WWF Verdensnaturfonden i Danmark. Tilbage i 1972 var prinsen nemlig initiativtager til at etablere den danske afdeling af den internationale ngo under navnet WWF Verdensnaturfonden.

- Det har en stor betydning for WWF Verdensnaturfonden og vores samarbejdspartnere i Myanmar, når vores præsident for WWF, H.K.H. Prins Henrik, viser sit engagement i WWF’s arbejde med naturbevarelse og bæredygtig udvikling – det er vi meget glade for, siger international programchef i WWF Verdensnaturfonden, Jacob Fjalland.

I Myanmar har H.K.H. Prins Henrik blandt andet været i Yangon for at se et af de første større solcelleanlæg, der er ved at blive etableret. WWF Verdensnaturfonden arbejder for at integrere mere vedvarende energi i landets energisystem. For nyligt offentliggjorde WWF en omfattende rapport, der viser, at Myanmar kan få deres energi fra 100 % vedvarende energikilder allerede i 2050 uden at det koster landet ekstra. Tværtimod vil det koste mindre og skabe flere arbejdspladser.

- Energibehovet stiger markant i Myanmar i takt med at landet oplever øget vækst. Vi arbejder for, at fremtidens energi kommer fra f.eks. vindmøller og solceller i stedet for kul og andre forurenende energiformer. Vores arbejde med at fremme den grønne energi i Myanmar går rigtig godt, og vi har et godt samarbejde med landets energiministerium og den danske ambassade i Myanmar, fortæller Jacob Fjalland.

De store skove er hjem for vilde tigre og andre truede dyr og planter. Men skovene er i fare for at forsvinde på grund af øget landbrugsproduktion og et boom i ny infrastruktur. F.eks. bliver der bygget en stor vej, der går på tværs af tigrenes levested. Der er tale om en stor handelsvej, der bliver etableret mellem Bangkok i Thailand og ud til en ny handelshavn ved Dawei i det sydlige Myanmar. H.K.H. Prins Henrik har også besøgt WWF’s lokale kontor i Dawei, hvor WWF arbejder sammen med lokalbefolkningen om at bevare skovene.

WWF arbejder også for at bevare landets vandressourcer, og arbejder blandt andet imod planer om at bygge dæmninger på flodens hovedløb. Dæmningerne vil medføre fatale konsekvenser for landets risproduktion og kan også føre til oversvømmelser nogle steder. H.K.H. Prins Henrik har været ude og sejle på den store Irrawaddy flod som WWF's arbejde blandt andet omhandler.
© WWF Verdensnaturfonden Forstør
H.K.H. Prins Henrik er her ude ved et af de første større solcelleanlæg i Myanmar. I dette tilfælde bliver solcelleanlægget etableret oven på et shoppingcenter i Yangon.
© WWF Verdensnaturfonden Forstør
Udsigt ud over Irrawaddy floden i Bagan.