Bæredygtig energi er fremtiden i Vietnam | WWF Denmark

Bæredygtig energi er fremtiden i Vietnam

Nyhed lagt på den 01 november 2013   |
Vietnam Mekong Cat Tien National Park
Stieng mother and her children in Cat Tien National Park, not far from Ho Chi Minh City, formerly Saigon. Cat Tien is home to Vietnam's last Javan rhinos and the Siamese crocodile. 1995. 75% of ethnic minority people in Vietnam live below the poverty line.
© Elizabeth Kemf / WWF
WWF i Vietnam, Departementet for Industri og Handel og den lokale kvindeorganisation i Thua Thien Hue-provinsen er gået sammen om at øge befolkningens bevidsthed om energieffektivitet, energibesparelser og vedvarende energiløsninger. Samarbejdet er en del af et energi- og klimaprojekt, som WWF Danmark også støtter med det formål at reducere energiforbruget per indbygger og øge adgangen til og brugen af ren og billig energi i Thua Thien Hue-provinsen.

Samarbejdet i Thua Thien Hue blev kick startet ved et arrangementet med 750 deltagere, og besøgende fra hele provinsen deltog. Arrangementet var det første af sin art i provinsen, og deltagerne kunne blandt andet se en udstilling om bæredygtige teknologiløsninger og deltage i en konkurrence for familier om at spare på energien. Konkurrencen fremhævede kvinders vigtige rolle og indflydelse på energiforbruget i forhold til at træffe bæredygtige energivalg, der både giver økonomiske, sociale og miljømæssige fordele for familierne og samfundet. Udstillingen viste en bred vifte af bæredygtige energiteknologier, herunder forskellige forbedrede ovne, biogasanlæg, solvarmeanlæg og solcelleanlæg, der kan bruges i de enkelte familier. Erfaringerne fra arrangementet vil blive brugt i kommende aktiviteter i de to projektdistrikter Nam Dong og Quang Die.

”Samarbejdet med myndigheder og lokale organisationer i provinser og distrikter er et meget vigtigt element i vores arbejde for at styrke udbygningen af vedvarende energi og energi effektivisering i Vietnam,” siger Jacob Fjalland, ansvarlig for WWF Verdensnaturfondens program i Mekong.

”I sidste uge havde vi en gruppe højtstående embedsmænd fra ministerierne i Hanoi på besøg i Danmark. De skulle se vores erfaringer med at udbygge vedvarende energi, og hvordan Danmark arbejder med politikker og regulering, der fremmer de rette investeringer,” siger Jacob Fjalland, og fortsætter:

”Vi hjælper med at skabe de gode eksempler på bæredygtig energiudvikling på lokalt plan. Samtidig arbejder vi på at øge beslutningstagerne i Hanois forståelse af, hvorfor dette arbejde er vigtigt, hvis man vil skabe den rette energipolitik og regulering, som gør Vietnam mindre afhængig af fossil energi i fremtiden.”
Vietnam Mekong Cat Tien National Park