WWF fremmer bæredygtig rejeproduktion i Vietnam | WWF Denmark

WWF fremmer bæredygtig rejeproduktion i Vietnam

Nyhed lagt på den 18 november 2013   |
Shrimpfarm in Vietnam
© Christoph Mathiesen/WWF Denmark
Opdræt af rejer er vokset enormt i Vietnam inden for de seneste år. Rejeproduktion er blevet en vigtig økonomisk sektor, der skaber arbejdspladser og giver indtægter til millioner lokale vietnamesere og genererer samtidig betydelig udenlandsk valuta. I 2012 udgjorde eksportværdien af opdrættede rejer cirka 2,25 milliarder amerikanske dollars i Vietnam.

For at opnå en bæredygtig rejeproduktionen arbejder WWF Vietnam, WWF Danmark og lokale partnere i Soc Trang, Bac Lieu og Ca Mau provinserne tæt sammen om et projekt, der skal fremme certificering og bedre forvaltning blandt mindre rejebrug i Vietnam. Projektet finansieres af Danida.

Christoph Mathiesen, der er programleder for Fiskeri og Akvakultur hos WWF Verdensnaturfonden understreger vigtigheden af samarbejdet:

”Samarbejdet med WWF Vietnam og de lokale partnere er enormt vigtigt for vores arbejde i området. Det gælder ikke kun inden for bæredygtig rejeproduktion, men også for det brede miljøarbejde i området. Det er afgørende, at lokalbefolkningen kan tjene penge og forsørge sig selv samtidig med, at der bliver taget hensyn til naturen og miljøet.”

Ifølge Christoph Mathiesen er bæredygtig udvikling og forvaltning af naturressourcerne med til at forbedre levevilkårene for lokalsamfundet.

"Projektet henvender sig til alle rejeproducenter - og handler grundlæggende om, at der skal være en mere retfærdig fordeling af de fordele og omkostninger, der er ved brug af naturressourcer. Derfor har WWF blandt andet støttet etableringen af bæredygtige forsyningskæder for opdrætsrejer. Her kan både små og store rejefarmere gå i dialog med forarbejdningsvirksomheder og internationale købere.”
Shrimpfarm in Vietnam