WWF protest-udvandrer fra kulsort COP19 | WWF Denmark

WWF protest-udvandrer fra kulsort COP19

Nyhed lagt på den 21 november 2013   |
John Nordbo med klima- og energiminister Martin Lidegaard under sidste års COP18 i Qatar
© WWF
WWF Verdensnaturfonden udvandrer sammen med fem andre NGO’er fra klimakonferencen COP19 i Polen.

WWF Verdensnaturfonden udvandrer nu højst usædvanligt fra klimakonferencen, der har vist sig at handle alt for lidt om netop klimaet.

- Jeg har efterhånden deltaget i ti COP-møder. Ingen har været så ringe som dette. I spidsen har stået et polsk formandskab – som nu ledes af en fyret minister – og som absolut ikke har ønsket at bidrage til at drive de internationale klimaforhandlinger fremad. I stedet har man på det nærmeste gjort grin med verdensoffentligheden ved at præsentere kulkraft som en af løsningerne på klimaproblemet, lyder det fra WWF Verdensnaturfondens klima- og miljøchef John Nordbo.

Værste klimakonference nogensinde
- Derfor tager jeg nu hjem, for jeg vil simpelthen ikke være med til at give det indtryk, at indsatsen her har været et skridt fremad eller bare nogenlunde ok. Det ligger normalt mest til mig at kæmpe til den bitre ende og lade de gode argumenter vise deres værd i et sejt træk, men jeg må desværre konstatere, at COP19 går over i historien som en af de værste klimakonference nogensinde, så nu er det nok.

John Nordbo og WWFs internationale delegation udvandrer sammen med fem andre NGO-delegationer, nemlig dem fra Oxfam, den europæiske afdeling af Friends of the Earth, ActionAid, International Confederation of Trade Unions og Greenpeace.

- Resultatet af COP19 ser ud til at blive ringere end selv de laveste forventninger. Normalt vil man kunne sige, at et lille skridt fremad er bedre end ingenting. Men der kommer ikke noget fremskridt på denne COP, siger John og fortsætter:

Ingen køreplan på plads - desværre
- Der er fremlagt et forslag til vedtagelse, som er tyndere end et i forvejen tyndt udkast fra tidligere på ugen. Der bliver ingen køreplan for processen frem mod COP’en i Paris i 2015, hvor landene skulle blive enige om en ny global klimaaftale. Man kan ikke engang blive enige om en hel generel beskrivelse af, hvad en sådan aftale skal indeholde. Det eneste, man for alvor kan blive enige om, er, at man skal mødes flere gange næste år end i år. Og det er simpelthen for tyndt.

- For fire år siden lovede USA og andre rige lande, at man ville øge støtten til at fremme spredningen af grønne energiteknologier og til, at fattige samfund kan blive mindre sårbare overfor klimaforandringerne. Målet er 100 milliarder dollars i 2020. Men nu ser det ud til, at de rige lande er på vej i vild flugt fra dette mål. Man afviser at indgå en aftale om det tempo, som klimafinansieringen skal optrappes fra det nuværende niveau på 5-10 milliarder dollars til de 100. Det er skuffende og pinligt.

Ikke mistet troen
John Nordbo fastslår, at protesten ikke er et udtryk for, at han har mistet troen på de internationale klimaforhandlinger:

- Jeg dukker op igen næste år, for vi må og skal have en bindende aftale i Paris i 2015. Vi har ikke råd til andet. Men der er brug for, at mennesker overalt på kloden i de kommende år ligger pres på deres politikere for at blive mere ambitiøse på klimaets vegne.