Naturfond godt nyt for biodiversitet | WWF Denmark

Naturfond godt nyt for biodiversitet

Nyhed lagt på den 27 november 2013   |
Gråstrubet lappedykker
© Lene Eg Nissen
Der er brug for, at biodiversiteten i den danske natur får et løft. Det får den ifølge Ida Auken, som i dag annoncerede, at regeringen sammen med Venstre og Det Konservative Folkeparti, VILLUM FONDEN og AAGE V. JENSEN NATURFOND har taget en historisk beslutning om at etablere Den Danske Naturfond.

Den uafhængige fond skal med en lille milliard kroner i ryggen skabe mere natur til danskerne og sammen med danskerne.

- At oprette en naturfond er at prioritere den danske natur. Det har den i høj grad brug for! Vi ser meget frem til at følge opbygningen af fonden, udtaler Astrid Wodschow, skovpolitisk medarbejder i WWF Verdensnaturfonden og forsætter:

- Det sender et godt signal, at der nu er fulgt op på en at de centrale anbefalinger fra Natur og Landbrugskommissionen. Og en forhåbning om at også de andre anbefalinger vil blive fulgt op.

MIljø og Fødevareministeriet skriver, at ”Der er for lidt af den. Den er for spredt, og alt for mange dyr og planter er truet. Den udvikling skal vendes”.

Dette er vi helt enige i i WWF Verdensnaturfonden. Derfor er vi i WWF aktive i et projekt om biodiversitet i danske skove sammen med en forskergruppe fra Center for Markoøkologi, Evolution og Klima under KU. I forbindelse med projektet har vi i september 2013 afholdt en rundbordssamtale for aktører omkring de danske skove. Det var særligt urørt skov og naturnær skovdrift, som blev debatteret. I foråret 2014 følger endnu en rundbordssamtale.

Læs mere om WWF’s arbejde for mere biodiversitet i de danske skove her
Gråstrubet lappedykker