WWF: Stop klapjagten på Dan Jørgensen | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 13 december 2013   |
Gitte Seeberg, Generelsekretær, WWF Verdensnaturfonden
© Kim Vadskær/WWF
Landbruget og fiskeribranchen bør byde den nye fødevareminister velkommen, ikke forsværge ham, lyder det fra WWF

Allerede inden europaparlamentarikeren Dan Jørgensen officielt var blevet udnævnt som minister for fødevarer, fiskere og landbrug, begyndte en klapjagt, hvor et udpluk af Dan Jørgensens gamle citater og udmeldinger blev udlagt som problematiske.

Den slags tager WWF Verdensnaturfonden skarp afstand fra, understreger generalsekretær Gitte Seeberg.

- Dan Jørgensen har i sin tid i Europa vist sig som en dyreven og en mand, der tænker på både forbrugerne og miljøet. Det er barokt, at landbruget og fiskeriet skulle have et problem med at fokusere på netop de forbrugere, der aftager deres varer og det miljø, de producerer deres varer i, siger Gitte Seeberg.

- Jeg kender Dan Jørgensen som en engageret politiker, og jeg mener, at Helle Thorning-Schmidt har truffet en rigtig god beslutning, for han kender sine nye ressortområder rigtig godt fra tiden i EU. Dan Jørgensen skal bydes velkommen, ikke forsværges for nogle citater og udmeldinger, som i øvrigt både er sympatiske og giver god mening, siger hun videre.

Gitte Seeberg håber, at Dan Jørgensen fortsætter de gode initiativer, som Karen Hækkerup fokuserede på i sin tid i ministeriet.

- Der er efterhånden kommet et tiltrængt fokus fra den danske regering på, at produktionen af foderet til danske svin alt for ofte fører til rydning af sydamerikansk regnskov. Det fokus, håber vi, Dan Jørgensen fortsætter; det vil i hvert fald være helt oplagt, for en politiker med hans profil, siger Gitte Seeberg.

- Vi tror på, at der skal være kvalitet og etik i fødevareproduktionen. Det samme gør Dan Jørgensen, og det er vi også overbeviste om, at branchen selv gør, så lad os nu komme i gang med arbejdet, slutter hun.

Gitte Seeberg, Generelsekretær, WWF Verdensnaturfonden