Grønland og Arktis | WWF Denmark

Rekordmange konflikter mellem isbjørne og mennesker

Flere og flere isbjørne mister livet, når de på grund af klimaforandringerne søger på land og ind mod byerne, hvor det farlige dyr udgør en reel trussel mod mennesker. I Østgrønland er situationen særlig kritisk, viser WWF-rapport.

Derfor har WWF Verdensnaturfonden oprettet en isbjørnepatrulje i den lille østgrønlandske by Ittoqqortoormiit, der skal sikre at byen er isbjørnefri. Patruljen, som drives i samarbejde med lokalsamfundet, afpatruljerer dagligt byen i de mest kritiske måneder og jager bjørne væk for at undgå at skyde dem.

De nærgående isbjørne er noget, der skræmmer lokalbefolkningen, fortæller den unge mor, Lea Sanimuinaq Madsen, som frygter at møde en isbjørn, når hun følger sine børn i skole og børnehave:

SE VIDEOER: Vidner til klimaforandringerne

I det nordligste Grønland – i byen Qaanaaq og bygden Siorapaluk – er man afhængig af havisen. Hundeslædekørsel på isen er en foretrukken transportform og del af kulturen og fangererhvervet. Men klimaforandringerne betyder, at isen ikke opfører sig, som den plejer. Det har konsekvenser.

Herunder kan du se en stribe personlige beretninger om, hvordan klimaforandringerne allerede i dag er en alvorlig sag for befolkningen længst mod nord.

Den grønlandske forbindelse

Det danske WWF-kontors fokus i Arktis retter sig primært mod Grønland.

I Grønland arbejder vi sammen med lokale organsationer, politikere, embedsmænd og lokalsamfund.

Vi arbejder for at bidrage til en positiv udvikling af det grønlandske samfund gennem dialog og udveksling af viden.

Andre lokalafdelinger af WWF beskæftiger sig med de øvrige arktiske egne, mens WWFs globale arktiske program arbejder på tværs af Arktis.
 rel=
Det vestgrønlandske rejefiskeri er nu MSC-certificeret.