Bæredygtig udvikling | WWF Denmark

rel=
Inuit children playing, Moriusaq, Greenland
© naturepl.com / Bryan and Cherry Alexander / WWF

Udvikling med respekt for miljøet

Multinationale olie- og mineselskaber, der hver især har milliardomsætninger, der i sig selv overstiger Grønlands bruttonationalprodukt, står i disse år på dørtrinnet til verdens største ø. De står klar til at udnytte de betragtelige ressourcer, som Grønlands storslåede natur gemmer til havs, under isen og i fjeldet.

For at få gang i landets sårbare økonomi, skal det unge grønlandske demokrati og den lille grønlandske centraladministration derfor bide skeer med hære af udenlandske jakkesæt, der spiser paragraffer til morgenmad og skriver meget med småt.

Grønlands interesse er naturligvis at sikre, at landet får størst mulig gevinst af dets råstoffer og mineraler, mens der samtidig stilles krav om, at natur og kultur ikke lammes undervejs.

Samarbejder med ICC

Det vil vi gerne hjælpe med at sikre. WWF Verdensnaturfonden etablerede derfor i 2012 et samarbejde med inuit-organisationen ICC Greenland.

Sammen med ICC, der kæmper for oprindelige folks rettigheder, kultur og sprog på tværs af Arktis, arbejder vi for at sikre, at den nødvendige udvikling af Grønland bliver så bæredygtig som muligt.

Det gør vi ved at levere gennemresearchede og grundige høringssvar, når de multinationale selskaber ansøger om at få lov til at udvinde Grønlands naturlige rigdomme.

Det gælder for eksempel ved olie- og gasefterforskning og mineprojekter.

Mere borgerinddragelse nødvendig

Samtidig arbejder vi for at sikre, at borgerne i Grønland i langt højere grad inddrages, når der skal træffes beslutninger om råstof- og mineraludvinding i Grønland.

Processen må ikke ske hen over hovedet på befolkningen.

Samarbejdet med ICC har løbende resulteret i en stribe studier og rapporter, der skal kvalificere debatten i Grønland yderligere.

Endelig indeholder samarbejdet med ICC også et ønske om at styrke forholdene for de øvrige grønlandske ngo'er og miljøorganisationer.

Det har ført til oprettelsen af Grønlands NGO-koalition for bedre borgerinddragelse, som blev stiftet i 2013 og foruden ICC og WWF består af blandt andet Transparency International Greenland og fisker- og fangerorganisationen KNAPK.