Hvaler | WWF Denmark

Hvaler

rel=
Humpback whales (Megaptera novaeangliae) frequently jump throwing two-thirds or more of their bodies out of the water and splashing down on their backs. Hundreds of humpback whales from the South Pole migrates to the Pacific ocean in Colombia fleeing the winter also to mate, give birth and feed their calves.
© David Southern

Havets kæmper

Der lever 17 forskellige hvalarter i Arktis (inklusiv delfiner og marsvin).

Få af dem lever dog i Arktis året rundt. Nogle hvaler som for eksempel pukkelhval og gråhval besøger Arktis om sommeren for at søge efter føde.

I Arktis fokuserer WWF på

Trusler mod de arktiske hvaler

Mindre havis:

Når det arktiske isdække bliver mindre, vil de arktiske hvaler blive tvunget til at tilpasse sig:
  • Fordelingen og omfanget af hvalernes føde vil ændre sig
  • Hvalernes levesteder vil i højere og højere grad være åbne for industriel udvikling
  • Hvalernes vandringsmønstre, der blandt andet følger havisens udbredelse, vil blive ændret.
Derudover udgør hvalfangst, olie- og gasefterforskning, bifangst og faldende fiskebestande også trusler mod hvalerne.

Det gør WWF for de arktiske hvaler

WWF arbejder for at reducere de største trusler mod hvalerne. WWFs langsigtede vision for hvaler er, at alle bestande igen bliver sunde og trives på tværs af oceanerne.

WWF arbejder for at bringe hvalfangst under kontrol sammen med IWC, den internationale hvalfangstkommission, ligesom WWF arbejder med kompetence- og kapicitetsopbygning, uddannelse i bevaringsarbejde og arbejder for at sikre forbedrede nationale og internationale aftaler.

WWF undersøger og overvåger ulovlig handel med hvalprodukter gennem vores støtte til TRAFFIC, som vi driver sammen med IUCN.

Det kan du gøre

Bæredygtig hvalturisme

Det er ikke kun sjovt; hvalturisme er også godt for bevaringsarbejdet med hvaler.

WWF bakker op om hvalturisme, når det finder sted på en forsigtig og kontrolleret måde, fordi vi mener, det kan hjælpe bevarelsen af havets store pattedyr.

I Andenes og Tysfjord-områderne i Norge, hvor kaskelothvalen og spækhuggeren ofte ses, har WWF eksempelvis været med til at udvikle hvalturismen, ligesom vi på Island har været med til at finansiere det interaktive museum The Whale Centre.