Grønlands Arbejdsgiverforening | WWF Denmark

rel=
Bent Sørensen, konsulent i Grønlands Arbejdsgiverforening
© Rune Langhoff/WWF

Et eksempel for de mindre virksomheder

Grønlands Arbejdsgiverforening beviser med sit miljøarbejdet, at CSR-arbejde også er muligt i landets mindre virksomheder

Miljø- og CSR-arbejde er ikke kun muligt i landets største virksomheder. Det ønsker Grønlands Arbejdsgiverforening (GA) at bevise ved eget eksempel med sin deltagelse i Clean Greenland – Green Companies.

Sådan siger Grønlands Arbejdsgiverforenings konsulent og ansvarlig for miljøarbejdet, Bent Sørensen.

Arbejdsgiverforeningen organiserer cirka 500 grønlandske virksomheder og langt hovedparten er meget små.

- For små virksomheder er CSR-arbejde og andre fancy ord tit en slags fremmedord, der er svære at forholde sig til. Vi vil gerne vise, at det også kan lade sig gøre at arbejde med den slags i små virksomheder, siger Bent Sørensen.

I alt er der 8-10 ansatte i GA’s sekretariat, men alligevel mener Bent Sørensen også, at de kan gøre en forskel:

- Som man siger, så gør mange bække små jo en stor å. De store virksomheder kan afsætte flere ressourcer, end vi kan, men ikke desto mindre har vi fundet ud af, at der er mange ting, der er lige til at tage fat på – og det har effekt, hvis vi alle gør det, siger han.

I GA har man nedsat et miljøteam og afholdt inspirationsmøde i sekretariatet, hvor der kom en masse gode idéer til, hvad miljøteamet nu skal arbejde videre med. I opstartsfasen har GA fokuseret på, at de ting, de sætter sig for er håndterbare for små virksomheder. Det skal ikke være store systemer, men noget der er nemt at arbejde med, lyder det fra Bent Sørensen.

- For eksempel er printeren blevet indstillet til at skrive på begge sider af papiret, termokander bruges til kaffen i stedet for at kaffemaskinen står tændt uafbrudt og computerskærmene slukker automatisk. Samtidig slukker man for varmen, når vinduet åbnes og der bliver søgt at køre i samme bil til møder, hvor man tidligere kørte i hver sin bil.

- Der er mange lavthængende frugter, som er lige til at kaste sig over, siger Bent Sørensen.

Miljøteamet skal nu have klarlagt vand-, varme- og elforbrug, så man fremadrettet kan følger reduktionerne.

- Vi vil gerne kunne måle, hvor stor gevinst, vi får. Så er det lidt sjovere. Der er mange ting, vi allerede gør i dag, men som vi bare ikke tænker over. Det vigtigste har været at komme i gang og se på, hvad vi mere kan gøre, siger han.

Fremadrettet vil GA overveje om en elbil eventuelt vil kunne betale sig som firmabil, ligesom diskussioner om miljøforhold skal igangsættes med leverandørerne.