Nuup Bussii | WWF Denmark

Nuup Bussii

rel=
Nuup Bussii kører bus i den grønlandske hovedstad
© Rune Langhoff/WWF

Konkurrence motiverer chauffører til at køre miljøvenligt

Chaufførerne hos Nuup Bussii konkurrerer nu om at køre mere miljøvenligt. Samtidig betyder det også, at de kører mere sikkert.

I sig selv er kollektiv trafik godt for klima og miljø, da det begrænser den langt mere forurenende privatbilisme.

Men for busselskabet Nuup Bussii er der alligevel både økonomiske og klimamæssige gevinster ved at få selskabets chauffører til at køre mere miljøvenligt, når de hvert år transporterer 2,4 millioner passagerer rundt i 16 busser i den grønlandske hovedstad.

For at tilskynde til en kørsel, der begrænser brændstofforbruget, som hvert år løber op i cirka 350.000 liter, har Nuup Bussii derfor indført en konkurrence blandt chaufførerne, så de hver anden uge får feedback på, hvordan de kører.

Køres der i jævnt tempo uden voldsomme accelerationer og opbremsninger er der nemlig en gevinst at hente.  Både miljømæssigt og sikkerhedsmæssigt. Og det kan chaufførerne aflæse i deres rapport:

- I stedet for at dunke folk oven i hovedet, laver vi en udviklingsrapport, der ser på, hvordan folk udvikler sig fra periode til periode. Så det gælder ikke om at slå nogen, men om at blive bedre. Allerede nu virker det da også som om, der er gået lidt sport i at køre miljøvenligt, siger Michael Driefer, direktør i Nuup Bussii.

Målet er der bliver kørt længere på literen og hvis man kan spare 5-10 procent i brændstof, er det rigtig godt, lyder målsætningen. En sådan besparelse vil svare til op til 150.000 kroner årligt eller op til over 90 ton CO2.

Nuup Bussii har samtidig gjort forsøg med en hybridbus, der kører på en blanding af brændstof og el, som i Nuuk kommer fra vandkraftværket i Buksefjorden og dermed er en klimavenlig form for elektricitet.

Bussen har kørt i Nuuk siden februar 2014 og det viser sig, at den indtil videre sparer cirka 20 procent i brændstof. Men fordi brændstof er relativt billigt i Nuuk, er der noget mindre at spare på en hybridbus end i eksempelvis Danmark. Derfor vil rene elbusser være endnu mere interessant, mener Michael Driefer.

Han tilskriver de fremskridt, som Nuup Bussii har gjort, til busselskabets deltagelse i Clean Greenland – Green Companies:

- Sådan et projekt som det her er en rigtig god motivationsfaktor for os. Det holder os på tæerne, og så får vi også en god sparring med de andre virksomheder. Det er jo sådan noget man siger: ’Det vil vi gerne’ - men så glemmer man det lidt, når det bliver hverdag. Så vi bliver tvunget til at holde fokus på det igennem dette projekt, siger Michael Driefer.

Nuup Bussii, der har eksisteret i 34 år, flytter næste år til nye lokaler, og her skal der i regi af projektet også tænkes på miljø i de nye omgivelser.

Blandt overvejelserne er også at forsøge at blive et såkaldt Green Office, som er en certificering WWF udsteder.

Systemet giver mig som chauffør mulighed for at holde øje med, hvordan bussen køres. Hvis der er et rødt udslag på chaufførindikatoren bliver man således lige mindet om, at der var noget, som man kan gøre lidt bedre

Chauffør Heni Abelsen, en af de, der kører længst på literen