Royal Arctic Line | WWF Denmark

Royal Arctic Line

rel=
Royal Arctic Line besejler det mest af Grønland, her Qaanaaq i det nordligste Grønland.
© Rune Langhoff/WWF

Mindre tallerkner reducerer madspild

Hos Royal Arctic Line har man taget alternative metoder i brug for at reducere spild af mad. Nu er tallerknerne i kantinen blevet mindre, så mindre mad fra buffeten bliver smidt ud.

For Royal Arctic Line er miljøledelse ikke noget nyt. Til søs har miljøledelse længe været en vigtig del af arbejdsgangene, men på shippingselskabets hovedkontor i Nuuk, er miljøledelse noget man først for alvor har taget fat på i forbindelse med deltagelsen i ’Clean Greenland – Green Companies’.

Et af de mere finurlige initiativer går ud på sikre, at medarbejderne ikke tager mere mad fra kantinens buffet, end de kan spise.

Derfor er tallerknerne i kantinen nu blevet mindre.

Det er sket i forbindelse med en gennemgang af kantinen, der viste, at selvom madspildet fra køkkenet er ganske begrænset, så var affaldsposerne i selve kantinen for tunge, når medarbejdernes frokostpause var forbi.

- Ved at gøre tallerknerne mindre vil vi minimere risikoen for at folk tager mere, end de kan spise, siger kommunikationschef Jakob Strøm, der også er en del af det miljøteam, der er blevet nedsat i forbindelse med deltagelsen i ’Clean Greenland – Green Companies’.

Derudover man Royal Arctic Line skiftet vandhaner, så man kan spare vandet, fået hurtigere døre til fryserummet, så kuldetabet reduceres og fået LED-lys, der begrænser elektricitetsforbruget.

Men – Royal Arctic Lines miljøarbejde på hovedkontoret er i øjeblikket udfordret af, at selskabet højst sandsynlig får nyt hovedkontor inden for en årrække i forbindelse med opførelsen af ny havn i Nuuk.

- Derfor har vi besluttet kun at kigge på ting, der giver mening inden for en to-treårig horisont, siger Jakob Strøm, der understreger, at man fra Royal Arctic Lines side har ytret ønske om, at den nye havn opføres, så der kan bruges bæredygtig landstrøm til skibene, når de ligger i havn.

Det er dog ikke nogen hemmelighed, at Royal Arctic Lines største miljøpåvirkning kommer fra flådens brændstofforbrug. Derfor har man igennem længere tid sat ind for at bringe forbruget ned.

Målet er, at brændstofforbruget på tværs af flåden i gennemsnit begrænses til 65 kilo brændstof pr. sømil. Det kan lade sig gøre, men kræver godt vejr og at man undgår andre problemer. Efter at have ligget over 70 kilo brændstof pr. sømil tidligere, var gennemsnittet i fjor 67 kilo.

- Vi kender skibenes optimale fart og lægger fartplanerne efter det. Når det hele spiller er det realistisk at komme et stykke under 65 kilo pr. sømil. Det er vores mål, siger han.

FAKTA:
Fire af Royal Arctic Lines havne i Grønland og basishavnen i Aalborg er ISO-certificerede.
Der er forslag om, at Royal Arctic Line fremover gør forsøg med solceller og elbil, men beslutningen er ikke truffet endnu.

Royal Arctic Line udgør en afgørende del af den grønlandske infrastruktur, og derfor har vi et særligt ansvar. Derfor er det også vigtigt, at vi ikke ”kun” fokuserer på de store besparelser, som selvfølgelig ligger på skibene. Ved også at have miljøledelse i land kan vi gøre det til en del af medarbejderens hverdag – til gavn for miljøet, for virksomheden, men forhåbentlig også for medarbejderen og hele samfundet, når bevidstheden tages med hjem.

Jens Andersen, CEO i Royal Arctic Line