Snorkle-event med WWF ved Fur | WWF Denmark

Snorkle-event med WWF ved Fur

Nyhed lagt på den 01 august 2016   |
Event-deltagere på vej i vandet under et tidligere event ved Gudhjem på Bornholm.
© WWF DK/Lars Norman Hestbæk
Kom på hummer- og sæl-eventyr: WWF Verdensnaturfonden arrangerer – i samarbejde med dykkerklubben Skivedyk - Opdag Havet-event i Limfjorden

Eventen foregår mere præcist ud for Fur Vig lørdag den 6. august.

WWF sørger for varme våddragter, masker, finner og snorkler til folk i alle aldre og størrelser.

Under Opdag Havet-snorkleturen guides du og din familie kyndigt af WWF Verdensnaturfondens havbiolog, chef-snorkleguide Peter Skødt Knudsen og hans snorkle-crew.

Det hele er ganske gratis.

- Mange tror at havet i Danmark er grumset, koldt og havbunden flad og kedelig. Men det er en myte. Den danske havnatur har rigtig meget at byde på. Limfjorden mellem øerne Fur og Livø er bestemt ingen undtagelse, siger Peter Skødt Knudsen.

- I samarbejde med Skivedyk bliver eventdeltagerne sejlet ud til de unikke huledannende stenrev mellem Fur og Livø. Her vil vi opleve et sandt hummer-eventyr. Vi vil på helt tæt hold opleve og se, hvor hummerne bor. Og der er meget gode chancer for at se spættede sæler helt tæt på ude ved stenrevet, siger Peter Skødt Knudsen.

Læs mere om Skivedyk her: http://www.skivedyk.dk/

Peter Skødt Knudsen regner med at de snorklende også vil støde på en række meget spændende invasive arter. Altså arter, som er ikke normalt er hjemhørende i Limfjorden, og som nu spreder sig ret aggressivt i området.

Blandt andet den spøjse østasiatiske søpung, butblæret sargassotang og tøffelsnegle, som stammer fra Nordamerikas østkyst. Den er ikke bevidst indført, men er formentlig kommet til Limfjorden med stillehavsøstersyngel, der er blevet indført i forbindelse med østersproduktion.

Brug din mobil:
Hjælp med vigtig viden om havnaturen

Under Fur-eventen vil WWF’s snorkle-team give gode råd om, hvordan man registrerer sine marine fund i WWF’s Opdag Havet-app.

Hvis man downloader app’en på mobiltelefonen kan man – selv om man hverken er havbiolog eller forsker - på en nem og sjov måde via mobilen hjælpe forskere med vigtig viden om den danske havnatur.

Via app’en kan man nemlig registrere 76 marine arter, som man støder på i strandkanten eller under en snorkletur i havet.

Registreringerne tilgår automatisk WWF’s database. Efterfølgende vil WWF-biologer – i samarbejde med forskere fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima (CMEC) på Københavns Universitet - så analysere og registrere borgernes fund.

- Den viden, vi indsamler i dette projekt, vil klæde os endnu bedre på i kampen for beskyttelse og bevaring af havets arter. Så hver eneste registrering i Opdag Havet-app’en er værdifuld, understreger WWF-projektleder Susanne Amsinck.

Det er første gang, at Citizen Science-metoden i denne skala tages i anvendelse på havnatur-området i Danmark.

Se mere om Opdag Havet-app’en her:

Snorkle-events sommeren over

Også andre steder langs de danske kyster inviterer WWF Verdensnaturfonden sommeren over til Opdag Havet-events.

Gennemgående ved disse events er, at man kvit og frit kan låne en våddragt og snorkleudstyr og gå på opdagelse i den fascinerede havnatur – kyndigt guidet af WWF’s havbiolog Peter Skødt Knudsen og hans snorkle-crew.

Læs mere om kommende events her:

WWF's Opdag Havet-projekt - som sommerens events ved de danske kyster er en del af - finansieres af Aage V. Jensen Naturfond.

Tid og sted-fakta om Fur-eventen:

Dato: Lørdag den 6. august.
Tid: Kl. 10 – 16.
Sted:  For enden af Færkeorddevej, Fur (GPS-punkt: Færkeoddevej 21, 7884 Fur)
Medbring: Håndklæde, dit normale badetøj og godt humør.
Angående vejret: Eventen gennemføres i bedste WWF-ånd uanset vejret.
© WWF DK/Lars Norman Hestbæk Forstør
WWF's snorkleguider. Fra venstre Maria Linnemann, Peter Skødt Knudsen og Morten Rud.
© WWF DK Forstør
WWF afholder snorkle-events langs de danske kyster sommeren over. Billedet er taget i forbindelse med et tidligere event ud for Gudhjem på Bornholm.
© WWF DK/Lars Norman Hestbæk Forstør
Der er våddragter til alle - tykke og tynde, børn, unge, voksne - under WWF's populære snorkle-events.
© WWF DK/Lars Norman Hestbæk Forstør
Der er rigtig gode chancer for at se spættede sæler helt tæt på ved stenrevet mellem Fur og Livø.