WILDLIFE REPORTERS: To meter fra verdens anden største haj! | WWF Denmark

WILDLIFE REPORTERS: To meter fra verdens anden største haj!

Nyhed lagt på den 02 august 2016   |
Amalie og Amalie er WWF Wildlife Reporters.
© Søren Koch / WWF
1. DAGBOG: Vi mærker spændingen i kroppen, da det lige så stille går op for os, at det er nu. Vi skal til Skotland for at sætte fokus på et kæmpe og stigende problem, nemlig plastik i verdenshavene, der skader og dræber millioner af havdyr hvert eneste år – og i sidste ende også os mennesker, der er øverst i fødekæden.

Af Amalie Schjødt-Pedersen og Amalie Wetche, 14 år, WWF Wildlife Reporters

DAGBOG FRA COLL ISLAND: Ekspeditionen starter i den skotske havneby Oban. Herfra går turen mod de indre Hebrider og Coll Island, hvor vi skal på hajekspedition for at spotte verdens anden største haj, brugden. Brugden er truet af plastik i havet, da den hovedsagligt lever af plankton, der er fyldt med mikroplastik. Derudover suger brugden sin føde ind i sit kæmpe gab og har derfor ikke mulighed for at sortere store stykker plastik fra, som også er skadelige for det store havdyr.

Tidligt tirsdag morgen sætter vi kurs mod havet og den første hajekspedition. Båden glider hen over det glinsende vand, mens solen står højt på himlen. Mens de to guider fortæller om øerne og deres liv, er stemningen spændt. Mon vi får brugden at se i dag?

Haj forude!
Pludselig bliver der råbt: ”Se der!” Den første haj er spottet. Det er ikke hver dag, at man ser kæmpehajen, så vi heldige. Rystende sætter vi os på kanten af båden og venter på, at vi er tæt nok på hajen. Efter grundige instruktioner er vi klar. Man skal opføre sig stille og roligt uden at plaske for meget rundt om hajen, så den ikke føler sig truet.

Vi kommer helt tæt på den majestætiske haj. Den ser næsten helt sød ud. Med lukket gab er snuden helt forvokset. I vandet foran hajen kan vi pludselig skimte noget rundt.  Man er ikke i tvivl. Det er plastik. Lige dér kan vi mærke, hvor tæt vi er på det problem, vi er kommet for at sætte fokus på. Brugden kunne lige så godt have åbnet sit store gab for at suge føde ind og have slugt plastikken, der kan have dødelige konsekvenser. Det er skræmmende.

Efter nogle timers snorkling skal hajerne have fred, og vi sætter kurs mod land. I morgen venter endnu en dag med de store dyr. Vi kan næsten ikke vente.

Hvad er WWF Wildschool?
WWF uddanner hvert år en række unge Wildlife Reporters i WWF’s Wildschool. Wildschool har eksisteret siden 2010, og kampagnen har hvert år sendt en gruppe unge ud til forskellige dele af verden for at sætte fokus på forskellige miljø- og naturproblematikker. Som WWF Wildlife Reporter bliver man ambassadør for WWF og uddannet i at formidle miljømæssige problemstillinger gennem skrevne artikler, dagbøger, radio og TV. Årets Wildlife ekspedition sætter fokus på plastikforurening i havet og finder sted på Hebriderne i Skotland fra 1.-5. august.

FAKTA om plastik i havet:
  • I dag indeholder oceanerne et ton plastik for hver fem ton fisk.
  • Hvert år udledes 10 millioner tons plast i verdenshavene.
  • Plastikflasker og six pack holdere er ca. 400 år om at blive nedbrudt i naturen.
  • I dag bliver kun 14 procent af plastikemballage indsamlet til genbrug. Til sammenligning er den globale genbrugsprocent for papir oppe på 58 procent, mens den for jern og stål er på 70 til 90 procent.
  • 62 procent af al det affald, der fjernes fra verdenshavene, er plastik, heraf er størstedelen plastikemballage.
  • 100.000 havpattedyr og én million fugle lader hvert år livet på grund af plastforurening.
  • I 2050 vil den samlede vægt af al plastikaffald overstige den totale vægt af alle verdenshavenes fisk.
  • Det er ikke blot plastik, der udgør en trussel for hajer. Flere typer hajer er truet, på grund af overfiskeri og fordi efterspørgslen på deres finner er enorm på det asiatiske marked.
WWF Wildlife Reporters 2016:
Amalie Corfix, 17 år fra Lynge, Nordsjælland
Mads Keis Jepsen, 17 år fra Lynge, Nordsjælland
Amalie Myrup Wetche, 14 år fra Hinnerup, Østjylland
Amalie Schjødt-Pedersens, 14 år fra Hinnerup, Østjylland
Alberte Sally Busk, 16 år fra Faaborg, Fyn
Ella Katrine Suurballe Frederiksen, 16 år fra Faaborg, Fyn

Kontakt:
Anne Burlund
Pressemedarbejder WWF
Email: a.burlund@wwf.dk
Telefon: 35 24 78 51 / 53 84 43 21
Amalie og Amalie er WWF Wildlife Reporters.
© Søren Koch / WWF Forstør
Wildlife Reporters er få meter fra verdens anden største haj - basking shark!
© Søren Koch / WWF Forstør
Amalie og Amalie i vandet for at spotte basking sharks.
© Søren Koch / WWF Forstør
Wildlife Reporters i vandet kun få meter fra en kæmpe basking shark til venstre i billedet!
© Søren Koch / WWF Forstør
De seks Wildlife Reporters 2016 - Amalie, Amalie, Mads, Amalie, Ella og Alberte.