Snorkle-event med WWF ud for Sjællands Odde | WWF Denmark

Snorkle-event med WWF ud for Sjællands Odde

Nyhed lagt på den 07 august 2016   |
WWFs snorkle-event ved Hirtshals tidligere på året.
© WWF DK/Siri Dannesboe
Kom på marsvin- og tunge-eventyr: WWF Verdensnaturfonden arrangerer Opdag Havet-event ud for Sjællands Odde lørdag den 13. august

WWF sørger for varme våddragter, masker, finner og snorkler til folk i alle aldre og størrelser.

Under Opdag Havet-snorkleturen guides du og din familie kyndigt af WWF Verdensnaturfondens havbiolog, chef-snorkleguide Peter Skødt Knudsen og hans snorkle-crew.

Det hele er ganske gratis.

- Mange tror at havet i Danmark er grumset, koldt og havbunden flad og kedelig. Men det er en myte. Den danske havnatur har rigtig meget at byde på. Kattegat ved Sjællands Odde er bestemt ingen undtagelse, siger Peter Skødt Knudsen.

- Vi har hele Kattegat lige nord for os. Det højere saltindhold i Kattegat betyder, at der er mange arter i området. Der er gode chancer for at se både marsvin, spættede sæler og en del tunger. En spøjs fisk, som er skeløjet og har en buet surmulemund, siger Peter Skødt Knudsen, der under eventen vil give tips til, hvordan man fanger tunger med hænderne.

- Vi vil støde på masser af liv i tangskoven. Bl.a. lang snippe og den søhestelignende stor tangnål. Det bliver et sandt undervands-eventyr, forudser Peter Skødt Knudsen.

Brug din mobil:
Hjælp med vigtig viden om havnaturen

Under Sjællands Odde-eventen vil WWF’s snorkle-team give gode råd om, hvordan man registrerer sine marine fund i WWF’s Opdag Havet-app.

Hvis man downloader app’en på mobiltelefonen kan man – selv om man hverken er havbiolog eller forsker - på en nem og sjov måde via mobilen hjælpe forskere med vigtig viden om den danske havnatur.

Via app’en kan man nemlig registrere 76 marine arter, som man støder på i strandkanten eller under en snorkletur i havet.

Registreringerne tilgår automatisk WWF’s database. Efterfølgende vil WWF-biologer – i samarbejde med forskere fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima (CMEC) på Københavns Universitet - så analysere og registrere borgernes fund.

- Den viden, vi indsamler i dette projekt, vil klæde os endnu bedre på i kampen for beskyttelse og bevaring af havets arter. Så hver eneste registrering i Opdag Havet-app’en er værdifuld, understreger WWF-projektleder Susanne Amsinck.

Det er første gang, at Citizen Science-metoden i denne skala tages i anvendelse på havnatur-området i Danmark.

Se mere om Opdag Havet-app’en her:

Snorkle-events sommeren over

Også andre steder langs de danske kyster inviterer WWF Verdensnaturfonden sommeren over til Opdag Havet-events.

Gennemgående ved disse events er, at man kvit og frit kan låne en våddragt og snorkleudstyr og gå på opdagelse i den fascinerede havnatur – kyndigt guidet af WWF’s havbiolog Peter Skødt Knudsen og hans snorkle-crew.

Læs mere om kommende events her:

WWF's Opdag Havet-projekt - som sommerens events ved de danske kyster er en del af - finansieres af Aage V. Jensen Naturfond.

Tid og sted-fakta om Sjællands Odde-eventen:

Dato: Lørdag den 13. august.
Tid: Kl. 10 – 16.
Sted:  P-pladsen langs vandet overfor Oddenvej 153, 4583 Sjællands Odde. Se efter WWF’s Opdag Havet-vimpler.
Medbring: Håndklæde, dit normale badetøj og godt humør.
Angående vejret: Eventen gennemføres i bedste WWF-ånd uanset vejret.
WWFs snorkle-event ved Hirtshals tidligere på året.