Snorkle-event med WWF ved Amager Strand | WWF Denmark

Snorkle-event med WWF ved Amager Strand

Nyhed lagt på den 15 august 2016   |
Chef-snorkleguide Peter Skødt Knudsen på vej i havet med et hold snorklende under et tidligere event ved Hirtshals i Nordjylland.
© WWF DK/Amalie Rolst Christensen
Kom med på undervandseventyr dag og aften: WWF Verdensnaturfonden arrangerer – i samarbejde med Den Blå Planet - Opdag Havet-event ved Amager Strand lørdag den 20. august.

WWF sørger for varme våddragter, masker, finner og snorkler til folk i alle aldre og størrelser.

Under Opdag Havet-snorkleturen guides du og din familie kyndigt af WWF Verdensnaturfondens havbiolog, chef-snorkleguide Peter Skødt Knudsen og hans snorkle-crew.

Det hele er ganske gratis.

- Mange tror at havet i Danmark er grumset, koldt og havbunden flad og kedelig. Men det er en myte. Den danske havnatur har rigtig meget at byde på. Øresund er bestemt ingen undtagelse. Der vil være masser af liv at opdage henne ved molearmen, hvor man altid finder et mylder af sjove tangnåle, hundestejler, havkarusser, savgylter, kutlinger og smukke tangrejer med blå ben og gule knæ, forudser Peter Skødt Knudsen.

Under snorkleeventen kan man også opleve en vaskeægte havheks! Med langt hår, bryster, havfruehale og det hele. Havheksen er en snorkle- og dykkerbane dannet af en række betonrør, der ligger på havbunden på 1-3 meters dybde ud for Station 3 på Amager Strand.

- Vi vil tage dig med ud og se nærmere på denne enorme skabning, som blot ligger og venter på besøg. Vi skal nok hjælpe dig med få styr på den rette neddykningsteknik og give fif til at holde vejret, lover WWF’s chef-snorkleguide.
Forfatter til bogen ’Hold vejret’, Morten Rosenvold Villadsen, vil på land holde oplæg om, hvordan du kan blive længere nede under vandet, når du snorkler. Læs mere her.

Opdag Øresund by Night
Om aftenen arrangerer WWF Verdensnaturfonden i samarbejde med Den Blå Planet aften/nat-snorkling ved pontonbroen ud for Den Blå Planet.

Sammen i makkerpar to og to får du her muligheden for at svømme ud i Øresund og langs stenmolen ved Den Blå Planet med en dykkerlygte i hånden.

- Her kan du gå på opdagelse efter det havliv, som kommer frem om natten. Mange fisk trækker tæt på kysten, når det bliver mørkt for at jage krebsdyr og småfisk, så der er gode chancer for at se fladfisk på bunden, torsk i huler og havørreder, der cruiser forbi, fortæller Peter Skødt Knudsen.

Aften/nat-snorkleeventen kræver tilmelding. Meld dig til via Facebook-begivenheden: ’Opdag Øresund By Night’: https://www.facebook.com/events/307832349563140/

Aften-eventen er - også - gratis og kræver ikke billet til den Blå Planet.

Læs mere om Den Blå Planet her: http://denblaaplanet.dk/

Brug din mobil:
Hjælp med vigtig viden om havnaturen
Under Amager Strand-eventen vil WWF’s snorkle-team give gode råd om, hvordan man registrerer sine marine fund i WWF’s Opdag Havet-app.

Hvis man downloader app’en på mobiltelefonen kan man – selv om man hverken er havbiolog eller forsker - på en nem og sjov måde via mobilen hjælpe forskere med vigtig viden om den danske havnatur.

Via app’en kan man nemlig registrere 76 marine arter, som man støder på i strandkanten eller under en snorkletur i havet.

Registreringerne tilgår automatisk WWF’s database. Efterfølgende vil WWF-biologer – i samarbejde med forskere fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima (CMEC) på Københavns Universitet - så analysere og registrere borgernes fund.

- Den viden, vi indsamler i dette projekt, vil klæde os endnu bedre på i kampen for beskyttelse og bevaring af havets arter. Så hver eneste registrering i Opdag Havet-app’en er værdifuld, understreger WWF-projektleder Susanne Amsinck.

Det er første gang, at Citizen Science-metoden i denne skala tages i anvendelse på havnatur-området i Danmark.

Se mere om Opdag Havet-app’en her:

WWF's Opdag Havet-projekt - som sommerens events ved de danske kyster er en del af - finansieres af Aage V. Jensen Naturfond.

Tid og sted-fakta om Amager Strand-eventen:

Dato: Lørdag den 20. august.
Tid: Kl. 10 – 16. Og igen om aftenen: Kl. 20 – 24.
Sted:  Om dagen: Ved Amager Strand – ved molen (Også kaldet Strand Station 3) – for enden af Jollevej. GPS-adresse: Amager Strand Promenaden 1, 2300 København S. Om aftenen: Pontonbroen ud for Den Blå Planet, Jacob Fortlingsvej 1, 2770 Kastrup. Følg blot stien højre om, gå igennem den åbne port og gå frem mod pontonbroen. Flag, fakler og skilte vil vise dig vej.
Medbring: Håndklæde, dit normale badetøj og godt humør.
Parkering: Om dagen: For enden af Jollevej, 2300 København S. Og om aftenen betalingsparkeringspladser ved Den Blå Planet, Jacob Fortlingsvej 1, 2770 Kastrup – eller gratis parkeringspladser på Amager Strandvej, 2300 København S.
Angående vejret: Eventen gennemføres i bedste WWF-ånd uanset vejret.
© WWF DK/Amalie Rolst Christensen Forstør
Et hold snorklende på vej i vandet under et tidligere event ved Gudhjem på Bornholm.
© WWF DK/Lars Hestbæk Forstør
Det ligner en tropefisk fra de varme lande, men det er faktisk en savgylte - fotograferet ved molen på Amager Strand ved København.
© WWF DK/PSK Forstør
Chef-snorkleguide Peter Skødt Knudsen ved at gøre en snorklende klar.
© WWF DK/Amalie Rolst Christensen Forstør
Lørdag den 20. august arrangerer WWF - i samarbejde med Den Blå Planet - to snorkle-events ved Amager Strand. Et om dagen ved molen og et om aftenen ved Den Blå Planet.
© WWF DK/Lars Hestbæk Forstør
Det kan du også finde ved molen på Amager Strand: Smukke tangrejer - med blå ben og gule knæ.
© WWF DK/PSK Forstør
Der er våddragter til børn, unge og voksne under WWF's populære snorkle-events. Det er gratis at deltage. Aften-arrangementet ved Den Blå Planet kræver dog tilmelding - læs nærmere i artiklen.