Svedige pandaer indtager landets dyreparker | WWF Denmark

Svedige pandaer indtager landets dyreparker

Nyhed lagt på den 06 oktober 2016   |
Roadtrip "Svedig Panda" 2016
© WWF
Sultne isbjørne, der ikke kan finde føde, fordi havisen er smeltet. Hjemløse aber, tigre og næsehorn, der har mistet deres hjem, fordi regnskoven fældes. Klokkefrøer, hvis vandhuller er udtørret på grund af tørke.

Et skræmmende scenarie, som kan blive virkelighed, hvis den globale opvarmning og vores ubæredygtige forbrug fortsætter. WWF Verdensnaturfonden sætter derfor sammen med Københavns ZOO, AQUA Akvarium & Dyrepark og Ree Park Safari under overskriften ”Svedig Panda” fokus på problemet, når den årlige Roadtrip turnerer rundt i landet i oktober.

Rovdrift på jordens ressourcer
Vores forbrug har nemlig store konsekvenser for natur og dyreliv overalt på kloden. Vi forurener og fælder træer og fanger fisk hurtigere, end de kan nå at vokse og formere sig. Hvis vi fortsætter denne rovdrift, opbruger vi klodens ressourcer – som vi også selv er helt afhængige af for at overleve. På verdensplan forbruger vi i dag, som om vi havde 1,6 jordklode til rådighed. Vi danskere er selv store syndere. Vi forbruger, hvad der svarer til 3,2 jordkloder.

Gennem et ”varmt” og medrivende show med fortælling, ny-cirkus og artister i verdensklasse, tager ”Svedig Panda” dig derfor med på en tidsrejse til 2050, hvor du med egne øjne kan se, hvad det er, vi gør ved planeten og naturen.

Dyr og natur under pres
Når temperaturen stiger påvirker det alt dyreliv – fra bier og insekter i Danmark til tigre og orangutanger i Asien.  Mange arter forsøger at tilpasse sig de nye tider, men ikke alle kan klare presset – og kan i værste tilfælde ende med at uddø.

Zoologisk Have København lægger hus til showet den 8. oktober, og her ser arrangementschef Sami Widell frem til at åbne dørene for artister og publikum:

”Mange af de naturbevarelsesprojekter, vi er engageret i, er berørt af klimaforandringer og rovdrift. Alle husker billederne af de udmagrede isbjørne, men mange andre dyr er også i fare for at uddø. Så vi hilser WWF’s kampagne velkommen og ser frem til den ekstra fokus på den globale opvarmning, som det forhåbentlig kan være med til at skabe,” siger Sami Widell.

Vi er en del af løsningen
Netop fordi, vi mennesker er en væsentlig del af problemet, er vi derfor samtidig også en del af løsningen. For det er muligt at ændre den negative udvikling ved at tænke over den måde, vi forbruger på – og ændre adfærd.

”Det behøver ikke være hverken svært eller kedeligt at gøre hverdagen mere bæredygtig. Og så er det endda ofte både godt for naturen og din pengepung! Du kan for eksempel købe LED-pærer og vaske dit tøj på 30 grader for at spare energi. Og du kan skære ned på dine flyrejser og kødforbrug, undgå madspild og sortere dit affald, ligesom du kan gå efter miljømærket MSC-fisk og FSC-træ, der sikrer, at det er produceret bæredygtigt og ikke slider unødigt på naturen,” forklarer Gitte Hemmingsen, leder af WWF’s PandaClub.

Du kan opleve ”Svedig Panda” i følgende dyreparker:

København ZOO: 8. oktober kl. 11. og 14
AQUA Akvarium & Dyrepark (Silkeborg): 9. oktober kl. 11.30 og 13.30
Ree Park Safari (Ebeltoft): 15. oktober kl. 11.15 og 13.30

Læs mere på www.pandaclub.dk

YDERLIGERE INFO:
Anne Burlund, pressemedarbejder WWF, a.burlund@wwf.dk, 35 24 78 51 / 53 84 43 21
Gitte Hemmingsen, kampagne- og eventchef WWF, g.hemmingsen@wwf.dk, 40 84 48 40

Roadtrip "Svedig Panda" 2016