Naturmødet 2017: Fiskesuppe, tang-pesto, strandvandringer, powerspeaks og skoleelever trækker vod | WWF Denmark

Nyhed lagt på den 02 maj 2017   |
Naturmødet 2017: Kom og oplev hvad skoleelever fra Hirtshals får i nettene på Husmor Strand fredag formiddag.
© Amalie Rolst Christensen/WWF
Igen i år kan du møde WWF Verdensnaturfonden under Naturmødet - et folkemøde om naturen - der hvert år finder sted i den nordjyske by, Hirtshals. I år finder Naturmødet sted torsdag til lørdag den 18.-20. maj.

WWF får både en telt-stand i Naturmødets centrale telt-by og en camp på stranden - nærmere bestemt Husmor Strand lige syd for Hirtshals Havn.

Torsdag-lørdag kan du komme med på WWF's legendariske strandvandringer med senior marinbiolog Peter Blanner og finde ud af, hvad opskyllet på stranden fortæller om havets tilstand.

Der er strandvanding torsdag kl. 15 og 17. Fredag kl. 11, 13, 15 og 17. Strandvandringen kl. 15 er delux-udgaven, hvor Henrik Beha Pedersen fra Plastic Change deltager. Lørdag kl. 10 og 13 er der yderligere to strandvandringer.

Du kan opleve strand-yoga og se og mærke havets spændende dyre- og planteliv med WWF's havmænd Peter Skødt Knudsen og Morten Rud.

Outdoor-kokken fra Gourmensch - alias Jakob Nusbaum - vil fra eget feltkøkken på stranden fredagen igennem servere gratis fiskesuppe og frisklavet, herlig tang-pesto. Sidste år var Nusbaums outdoor-rastaurant et sandt tilløbsstykke. På to dage langede han ikke mindre 1.500 kopper fiskesuppe over disken.

Fredag formiddag kan du opleve skoleelever fra Hirtshals trække vod og stryge havbunden med rejehov.  Bagefter vil skoleleverne  – i samarbejde med WWF’s hav- og naturformidlere – se nærmere på hvad skoleeleverne har fået i nettene af skaldyr, fisk og andre spændende ting.

Du kan også få en snak med WWF's nye generalsekretær Bo Øksnebjerg på WWF's strand-camp fredag eftermiddag.

Powerspeaks
I WWF's telt i den centrale telt-by er der en fest af miljøfaglige powerspeaks fra WWF-eksperter gennem alle tre dage.

Programleder for skov og biodiversitet Bo Normander powerspeaker over emnet 'Vi vil ha' mere vild natur i danske skove' om torsdagen. Kl. 13 og 15.

Programleder for havbeskyttelse, Thomas Kirk Sørensen, er på fredag med powerspeaken 'Havbeskyttelse til havs - gør Danmark det godt nok?' kl. 11 - og igen kl. 15 med emnet 'Marint affald og fiskeri'.

Programleder for fiskeri og akvakultur, Christoph Mathiesen  giver dig en powerspeak om 'Bæredygtighed i fiskeri og akvakultur' kl. 13.

Lørdag kl. 11 leverer Bo Normander igen på emnet 'Vi vil have mere vild natur i danske skove'. Kl. 11 powerspeaker Christop Mathiesen om WWF's seneste kampagne 'Pres Dit Supermarked - og red kloden'.

Se havets mirakler i mikroskop
Mød også Århus Universitet, Bioscience, og bliv klogere på havets store og små mirakler. Kig med i deres medbragte mikroskoper, stereolupper og bakker hele fredagen og lørdag formiddag. Se mere om Bioscience formidlingsprojekt 'Hoved i havet' på facebook-siden af samme navn.

Fredag aften kl. 19 - 21 - i WWF-teltet i den centrale telt-by - kan du møde WWF-generalsekretær Bo Øksnebjerg.

Torsdag, fredag og lørdag kan du høre nærmere om WWF’s flagskibs-projekter 'Opdag Havet 2.0.' (Finansiseret af Aage V. Jensen Naturfond), 'Naturskånsom fisk - fra hav til tallerken' (Finansieret af VELUXFOUNDATIONS) og 'Mere vild natur i danske skove' (Finansieret af 15. Juni Fonden).

Fredag kl. 17 står WWF bag en debat om den kommende havplan. Den foregår i debat-teltet LEARN.

Senest i 2021 skal Danmark have sin første hav-plan på plads, som skal fremme økonomisk vækst gennem bæredygtig udnyttelse af havarealer og sikre sameksistensen mellem erhvervsfiskeri, sportsfiskeri, råstofindvinding, søtransport, havvind, olie/gas, friluftsliv, turisme, natur og miljø m.m.

WWF Verdensnaturfonden arrangerer i den anledning en debat om hav-plan – den eneste hav-debat under Naturmødet 2017.

Læs meget mere om WWF på Naturmødet her.