Nu skal det være nemmere at vælge bæredygtig fisk | WWF Denmark

Nu skal det være nemmere at vælge bæredygtig fisk

Nyhed lagt på den 15 september 2017   |
Nu skal det være nemmere for forbrugerne at købe bæredygtige tunprodukter i supermarkederne. Det skal et nyt partnerskab mellem John West og WWF Verdensnaturfonden bl.a. sikre.
© John West
John West og WWF Verdensnaturfonden i nyt samarbejde

Et nyt partnerskab mellem John West og WWF Verdensnaturfonden arbejder for at oplyse danske forbrugere om de globale udfordringer ved tunfiskeri og fremme bæredygtige valg ved supermarkedernes hylder – f.eks. valg af MSC-mærkede produkter. Formålet er at øge efterspørgslen på bæredygtigt fisket tun samt tilskynde til ændringer i den globael fiskeripraksis.

Partnerskabet løber frem til udgangen af ​​2018, og følger efter andre lokale samarbejder med WWF i Finland og Storbritannien. I 2014 blev der etableret et fireårigt partnerskab med WWF UK med det formål, at få flere af John Wests produkter til at leve op til MSC-standarden samt at afskaffe ulovligt, ureguleret og ikke-rapporteret fiskeri.

Samarbejdet med de nationale WWF-afdelinger bygger på den globale forpligtelse til at nå 100 % bæredygtighed i tunfiskeriet, som John Wests moderselskab, Thai Union, har fremsat. Konkret er minimumsmålet, at 75 % af al tun skal være fisket bæredygtigt inden udgangen af ​​2020. For John Wests vedkommende betyder det, at alle tunprodukter er enten MSC-mærkede eller en del af et såkaldt FIP-projekt (Fishery Improvement Projects).

- John West er forpligtet til bæredygtigt fiskeri så havet også for kommende generationer er rigt på fisk. Vi er overbeviste om, at vores partnerskab med WWF Verdensnaturfonden vil få flere til at efterspørge bæredygtig fisk – på den måde, vil fiskeriindustrien omstille sig til bæredygtige fiskeripraksisser, fortæller Anders Fosse, salgschef hos John West.

Flere MSC-certificerede tunprodukter på markedet
- Forbrugerne spiller en vigtig rolle, når det kommer til at etablere en ansvarlig og bæredygtig forsyning af tun. Det sikreste valg for forbrugeren er at vælge MSC-certificeret tun. Vi samarbejder med John West for at få flere MSC-certificerede tunprodukter på markedet, siger Christoph Mathiesen, programleder for fiskeri og akvakultur hos WWF Verdensnaturfonden.

WWF og John West deler samme mål: Naturressourcerne i verdenshavene skal både forvaltes og anvendes på ansvarlig vis.

Det lokale partnerskab vil hovedsageligt fokusere på tun. Globalt fanges der mere end fire millioner tons tunfisk hvert år, og i Danmark er tun det fjerde mest populære fiskeprodukt. Desværre er mange af tunenes leveområder overfiskede. Derfor er øget fokus på bæredygtigt fisket tunfisk ekstremt vigtigt.

Læs mere om Thai Unions globale forpligtelse til bæredygtig tun her, og se den seneste partnerskabsrapport fra Thai Union Europe and WWF Verdensnaturfonden her.

Om MSC:
Det blå MSC-mærke (Marine Stewardship Council) fortæller forbrugeren, at fiskeproduktet kommer fra et fiskeri, der er uafhængigt certificeret til MSC’s standard for bæredygtigt fiskeri. MSC er bredt anerkendt som verdens mest troværdige certificering af bæredygtig fisk.

Om WWF Verdensnaturfonden:
WWF Verdensnaturfonden er en del af det internationale WWF-netværk, med kontorer i omkring 50 lande og aktiviteter i mere end 100 lande. WWF arbejder for at beskytte og bevare ​​planetens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesket lever i harmoni med naturen.

Om Thai Union:
Thai Union-koncernen er verdens førende fiskeproducent og har i over 40 år leveret nærende og velsmagende kvalitetsfiskeprodukter til forbrugere i hele verden. I dag betragtes Thai Union som verdens største producent af tun på dåse med et årligt salg på mere end 3,7 mia. USD. Den globale arbejdsstyrke på mere end 46.000 mennesker er dedikeret til at levere banebrydende bæredygtige og innovative fiskeprodukter. Selskabets globale brandportefølje omfatter markedsledende internationale mærker som Chicken of the Sea, John West, Petit Navire, Parmentier, Mareblu, King Oscar og Rügen Fisch samt førende brands som SEALECT, Fisho, Bellotta og Marvo. Som et selskab engageret i innovation og global ansvarlig adfærd er Thai Union stolt over at være medlem af FN's Global Compact og af at være et stiftende medlem af International Seafood Sustainability Foundation (ISSF). I 2015 introducerede Thai Union sin SeaChange® bæredygtighedsstrategi. Thai Unions igangværende arbejde med bæredygtighedsproblemer er blevet anerkendt ved optagelsen i Dow Jones Sustainability Indices Emerging Markets (DJSI) i 2014. I 2016 blev Thai Union valgt til DJSI for tredje år i træk. Se mere her: http://seachangesustainability.org