Revidér kystfiskeriordningen - bevar kystfiskeriet | WWF Denmark

Revidér kystfiskeriordningen - bevar kystfiskeriet

Nyhed lagt på den 16 oktober 2012   |
Sønellike, Hav, Stenrev
Sønelliken kan findes på både kystnære og dybere liggende stenrev. Den kaldes også almindelig søanemone. Læsø Tindel.
© Jan Nicolaisen, Orbicon
WWF Verdensnaturfonden har sammen med en række andre danske organisationer, i dag udsendt en erklæring om behovet for at forhindre afviklingen af det danske kystfiskeri. En revision af den gældende danske kystfiskerordning skal sikre, at der også i fremtiden findes et kystnært skånsomt fiskeri i Danmark.

Kystfiskeri med mange fordele

Kystfiskeriet er også en vigtig del af dansk kultur, der holder liv i kystsamfundene og skaber lokal beskæftigelse. Samtidig giver det danskerne mulighed for at få dagfanget fisk af en høj kvalitet. Kystfiskeri, der foregår med skånsomme redskaber (f.eks. garn og snurrevod), er skånsomt overfor naturen, har et minimum af uønsket bifangst, fanger et minimum af yngel og har et lavt brændstofforbrug.

Indførelsen af omsættelige kvoter i Danmark har desværre medvirket til en afvikling af det skånsomme, kystnære fiskeri. Den nuværende kystfiskerordning, der skulle have sikret bevarelsen af kystfiskeriet og givet de små havne bedre udviklingsmuligheder, har ikke forhindret denne afvikling.

De grønne organisationer: revider kystfiskeriordningen!

Derfor opfordrer WWF Verdensnaturfonden, sammen med Greenpeace, Danmarks Naturfredningsforening, Oceana, Landsforeningen Levende Hav, Danmarks Fiskehandlere og Rema 1000, de danske politikere til en revision af den gældende kystfiskerordning, der skal sikre at det skånsomme fiskeri fra mindre kystfartøjer understøttes og udvikles, gør det attraktivt at være kystfisker, og sikre at der også i fremtiden er et skånsomt kystnært fiskeri i Danmark

Hvis kystfiskeriet i Danmark forsvinder, kommer det aldrig tilbage!
Læs den fælles støtteerklæring her
Sønellike, Hav, Stenrev