COP21 i Paris | WWF Denmark

KLIMA: COP21 i Paris

Til kamp for verdens klima i Paris

VORES FREMTID ER PÅ SPIL – KLIMAHANDLING NU
Ikke én eneste deltager i klimakonferencen COP21 i Paris skal være i tvivl om, hvad der er på spil. Ikke én eneste skal være i tvivl om, at verdens klima befinder sig i en kritisk situation, der kræver øjeblikkelige svar. Og ikke én eneste skal have lov til at forlade konferencen i Paris uden at have gjort sit ypperste for at sikre en så ambitiøs klimaaftale, som overhovedet muligt.

Det er målet med kunstprojektet ”Unbearable”, som billedhugger Jens Galschiøt og WWF Verdensnaturfonden udstiller i Paris under COP21:
Truslen fra klimaforandringerne:
 rel=
Model af skulpturen 'Unbearable' der bliver udstillet i Paris til COP21
© Galleri Galschiøt
Skulpturen "Unbearable" forestiller en isbjørn, der på dramatisk vis bliver spiddet af en stålgraf, der skyder mod himlen. Grafen er en nøjagtig afbildning af ophobningen af CO2 i atmosfæren, som for alvor tog fart med industrialisering og steg og steg i takt med menneskets forbrug og afbrændingen af sort energi eksploderede. Spidningen af isbjørnen er således et provokerende, men også nøgternt billede på, hvilke konsekvenser vores livsstil har for klodens natur, miljø og dyreliv.

Det kan vi ikke leve med! Derfor er der brug for, at verdens lande, dets ledere, kommuner, regioner og virksomheder tager truslen fra klimaforandringerne alvorligt.

Skriv under NU – hjælp os med at råbe politikerne op!
Unbearable

Model af 'Unbearable' der udstilles i Paris til COP21

Klimakrisen er massiv

Verden har mere end nogensinde før brug for globale svar på den klimakrise, vi allerede nu befinder os i og som kun bliver mere og mere akut.

Vi har brug for, at alle lande i verden seriøst deltager i den grønne omstilling, satser på bæredygtig udvikling og dermed også reducerer den udledning af CO2, der fører til opvarmning af vores klode og forsuring af vores verdenshave.

Klimaforandringerne skaber mere ekstremt vejr, oversvømmelser såvel som tørker. De bidrager til hungersnød og mangel på rent drikkevand. De fører til kriser, katastrofer og ustabilitet, der sender mennesker på flugt. Kort sagt: De ændrer levevilkår for levende væsener, dyr, mennesker og planter, over alt på jorden.

Desværre må vi allerede nu erkende, at COP21 ikke komme til at være løsningen på verdens klimaproblem.

De planer for reduktion af udledning af CO2, som landene har indsendt op til klimakonferencen, vil ikke begrænse den globale opvarmning til de to graders gennemsnitlig temperaturstigning, som planeten kan klare. Hvis landene lever op til de målsætninger, de har indsendt, vil temperaturen stiger med over tre grader inden udgangen af århundredet.

Det er alt for meget – og vil få konsekvenser for dyr, mennesker og natur over alt på planeten.

Støt WWF’s arbejde for at bremse klimaforandringerne og begrænse deres negative konsekvenser: BLIV KLIMA- OG ISBJØRNPARTNER NU.

Kontakt WWF's COP21-team:

• Hanne Jersild